The Stranger Wore a Gun (1953)

Western

geregisseerd door André De Toth
met Randolph Scott, Lee Marvin en Ernest Borgnine

Jeff Travis, een voormalig spion voor de Quantrill's Raiders tijdens de burgeroorlog, denkt dat hij een gezocht man is en vlucht naar Prescott Arizona. Daar ontmoet hij Jules Mourret, een oude kennis, die een grote goudroof beraamt. Jeff komt voor een dilemma te staan; ofwel meedoen aan de goudroof ofwel Mourret voor het gerecht brengen.

Gemiddelde western maar wel bijzonder door de heerlijke cast.

Bij vlagen tenenkrommend, vooral het verhaal en de dialogen zijn af en toe redelijk stupide. Mager acteerwerk van Scott en Borgnine ook nog.
Het enige positieve waren Lee Marvin en een aantal goede bijrollen.
Vooruit, de finale was ook wel aardig in beeld gebracht.
Scott in een dubieuze rol dit keer, had best iets interessants kunnen krijgen, maar het hele verhaal beweegt zich voort op een vergelijkbare wijze als de motoriek van Scott in volle actie; behoorlijk houterig dus.
Alfonso Bedoya in de schurkenrol van Degas vormde het toppunt van de irritatie-berg.

avatar van Brix
Pijnlijke over-acting van Alfonso Bedoya (Degas)en zijn kompaan Shorty (Joseph Vitale) kosten deze film helaas een halve ster van mijn waardering voor de film.
Bedoya kennen de meeste filmliefhebbers wel van zijn meest bekende rol ("Gold hat")in 'The Treasure of the Sierra Madre'.
Daarin blijft hij onvergetelijk.
Jammer dat hij hier blundert, hetgeen uiteraard ook deels de schuld van de regisseur is.

Andere minpunten zijn de over-duidelijke inzet van stunt doubles bij een vuistgevecht tussen Scott en Ernest Borgnine, en een aantal continuiteitsfoutjes.(waar was Scott's prachtige palomino paard ineens gebleven?)
Onnodige slordigheden voor een productie die verder toch aardig wat dollars gekost moet hebben, want de opzet is groter dan die van de meeste doorsnee westerns.

Oorspronkelijk was dit een 3D film.
Dat stelde in 1953 nog niet zoveel voor, maar leverde toch hier en daar een paar aardige shots op.

Er zijn vele prachtige wisselende locaties en decors, en de actiescènes (en dat zijn er een groot aantal) zijn uitstekend gefilmd.
Vooral de achtervolgingen door het altijd weer overweldigende Lone Pine gebied zijn spectaculair.
Ook de finale shoot-out is de moeite waard.

Wat hier heel goed werkt is de combinatie Scott met Claire Trevor, het ziet er uit als een perfecte match, ook wat leeftijden van de acteurs betreft.
Ik vind Scott hier heel aardig op dreef, en Trevor speelt haar rol prima.

Lee Marvin (Dan Kurth) is ook hier weer Scott's tegenstander, net als een jaar eerder in 'Hangman's Knot', maar daarin was zijn rol groter.
Zijn mede trawant Bull Slager (Ernest Borgnine) past perfect bij hem.
Lekkere onsympathieke rotkoppen allebei.
Zo hoort het.
Hun baas is Jules Mourret, gepeeld door George Macready, die ook al vaker samen met Scott te zien was.
Een veteraan acteur als Macready is deze rol toevertrouwd.

Een kleinere rol is er nog voor de bijzonder fraaie Joan Weldon (Shelby Conroy) een actrice met een vrij korte filmcarrière (1953-1958) die een jaar na deze film nog een keer samen met Scott te zien zou zijn in 'Riding Shotgun'.

Het zal weinigen opgevallen zijn neem ik aan, maar in piepkleine rolletjes zijn twee voormalige sterren uit de periode van de silent films te zien, Snub Pollard, die destijds een populaire komiek was, maar na zijn glanstijd, en met de opkomst van de geluidsfilm, genoegen moest nemen met bijrolletjes.
Western ster Jack Perrin, die in de tijd van de silents de hoofdrol speelde in talloze films, degradeerde vanaf het begin van de jaren dertig later ook naar kleine rollen.

Regisseur André de Toth maakte samen met Randolph Scott vijf westerns.
Deze is daarvan niet de minste.

Voor mij is de film zeker goed genoeg om over een tijdje nog eens te bekijken.
De DVD kwaliteit mag er ook zijn.

Prachtige BluRay uit Duitsland, alleen, waarom is deze film nu weer in "vierkant" beeldformaat
uitgebracht met brede zwarte balken links en rechts ? Dat ie niet "widescreen" is daar heb ik geen
moeite mee maar breng em dan uit in gewoon "vol" beeld formaat. Iedereen heeft toch een
breedbeeld TV thuis, als je een film restaureert, doe het dan goed. Echt waardeloos dit !