Le Dos au Mur (1958)

Frankrijk
Misdaad / Drama

geregisseerd door Édouard Molinaro
met Jeanne Moreau, Gérard Oury en Philippe Nicaud

Gloria en Jacques Decrey zijn ongelukkig getrouwd. Gloria heeft naast haar huwelijk ook een minnaar. Jacques laat zijn vrouw geloven dat ze door haar minnaar wordt gechanteerd. Ze vermoorden hem en de echtgenoot helpt haar het lijk te laten verdwijnen.

Beslist één van de betere werken van Edouard Molinaro.
Een goed verfilmde roman, in film noir-stijl, oerdegelijk en spannend gebracht. Het ietwat complexe intrige wordt duidelijk uit de doeken gedaan en boeit en verrast tot het einde.
Jean Moreau, Gérard Oury, Philippe Nicaud en zeker Claire Maurier vertolken hun rol om ter best.