Khon Fai Bin (2006)

Thailand
Actie / Komedie

geregisseerd door Chalerm Wongpim
met Dan Chupong, Leo Putt en Panna Rittikrai

Lord Wang is een gluiperige zakenman die rond 1850 een nieuwe uitvinding, namelijk de tractor, wil verkopen aan de lokale boeren, waarna die hun waterbuffels tegen een schijntje kunnen afstaan aan een stel rijke veehouders. Jone Bang Fai, een jonge gemaskerde vechter, ziet het als zijn taak om, samen met zijn helpers, de buffels weer te stelen van de veehouders en ze terug te geven aan de arme vroegere eigenaars.

avatar van fritsy
Jammer van het kunst en vliegwerk. Maar vechtscenes zijn een lust voor de echte muai thai liefhebbers.

Heb betere thaise vecht films gezien...........khap khun kap. 2,5*

Noemen we dit een rijst-western? Of een nasi- of bami-western? Ik heb geen idee, maar de setting van de film is leuk en zag er ook veelbelovend uit. Maar helaas zijn de gevechten, waaruit de film voor een groot gedeelte bestaat, niet om aan te zien: niet veel meer dan in slow-motion vliegende mannetjes die knietjes uitdelen. Omdat dit een komedie zou betreffen, kan ik wel de nodige ongeloofwaardigheid verdragen, maar iemand die staat te vechten op een vliegende vuurpijl is toch wel op het randje, en toen tevens meerdere vechters over bovennatuurlijke krachten bleken te beschikken, was ik er toch echt klaar mee. Ik zag overigens de engelse nasynchronisatie met zo'n beetje the worst dub ever, dat werkte eerlijk gezegd ook niet in het voordeel van de film. 1*

avatar van Prudh
Ik vond het echt hoogstvermakelijk hoor. Lekkere nonsens western met idiote personages en prima actie. Lekker Thaiboksen in een westernsetting. Dat slo mo kon ik me echt niet aan ergeren. Geen hoogvlieger, maar leuk kijkvoer.

avatar van Goodfella1812
De combinatie van martial arts in een western setting pakte een heel stuk beter uit in The Good the Bad and the Weird, dit vond ik persoonlijk maar een erg slappe film. Zeer matig acteerwerk, slap verhaal en de vechtscenes en special effects waren ook al niet om over naar huis te schrijven.

Een tegenvaller. 2*

avatar van Arabyus
Prudh schreef:

Ben ik het mee eens.

avatar van DonOswaldo
Tegenvallend..

De actie zit af en toe wel snor, maar het is de mix met komedie die het de das om doet.

Want als een filmpje niet helemaal los gaat a la Tokyo Gore Police zijn over-the-top-heid en surrealisme wel de laatste dingen die ik wil zien in zo'n actie-filmpje. Voor mij moeten ze het gewoon all-the-way serieus of belachelijk brengen en niet dit semi-serieuze dat kan ik niet handlen..

Het script is simpel, daar zit ik dan ook niet mee, vind ik vaak zelfs fijner in zo'n actie-filmpje. Maar met zo'n simpel script nog fouten maken waardoor een tal aan domme en onlogische dingen ontstaan (bijv. die bad guy die onze held wel heel makkelijk om de tuin leidde met z'n verhaaltje dat letterlijk hetzelfde was met dezelfde outfit en zelfs dezelfde naam, en onze goede tovenaar die wel eerst een paar keer de strijd aan gaat om pas wanneer hij halfdood gaat te vertellen dat hij z'n ouders niet heeft vermoord.. Of ligt dat soms aan de mix met komedie en ligt het aan mij..? ). Maar het ergste was dus wat ik eerder noemde door het script de komische kant op te laten gaan, maar nergens echt grappig te laten worden, en tegelijk ook de kracht van een serieuze actiefilm te verliezen.

Het keek nog wel redelijk weg en ik zag wel een paar strakke moves, dus voor nu (!) een heel nipte 3*.

dominion
Vond hem juist heel erg leuk.
Niet zo goed als Ong-Bak en Born to fight natuurlijk maar daar vergelijk ik hem ook niet mee.
Maar net als in zijn voorgangers is de actie natuurlijk weer fantastisch.
Er zaten ook een paar bloederige scènes in en de tovenaar vond ik ook best wel creepy.
Sommige special effects vielen tegen en ook een paar personages waren zeer irritant.
Maar dit is zeker een film die ik best wel nog een keer zou willen kijken.

avatar van Gang_Star
Vermakelijk. Deze kruising van actie/western/komedie bevat genoeg actie. De actie is uiteraard zeer over the top, maar liefhebbers van muay thai kunnen genoeg redenen vinden om deze film te kunnen waarderen of gewoon leuk/vermakelijk te vinden.

Zelf vond ik de actie juist prima en een goede mix met humor. De vaart zit er aardig in en heb me geen moment verveeld. Er zijn uiteraard veel betere films met deze vechtstijl te vinden, maar deze is ook prima te doen. Een leuk tussendoortje.

avatar van Grindhouse62
Een prima tussendoortje. Voldoende actie. Heb mij er prima mee vermaakt