La Raison d'État (1978)

Frankrijk / Italië
Drama / Thriller

geregisseerd door André Cayatte
met Jean Yanne, Monica Vitti en Michel Bouquet

Een wetenschapper wordt door de Franse geheime dienst gedood, als die dreigt de betrokkenheid van hoge politici met de internationale wapenhandel aan de kaak te stellen. Zijn jonge collega, Angela, besluit om zijn missie voort te zetten. Daardoor raakt ze verwikkeld in een moordende cyclus van dubieuze staatsinteresses en illegale praktijken van de geheime dienst.

Nog maar eens een thrillertje van de ouwe Cayatte in zijn nadagen, hij schreef het zelf met Courtelin en tracteert ons hier wederom op zijn gekende moralistische preoccupaties, reeds in den beginne waarin we een citaat van Rostand lezen , inhoudende - min of meer- dat we beter geld kunnen uitgeven aan de medische dan aan de militaire industrie, maar zo gescheiden zijn die 2 imho niet...dit terzijde.
Volgt een film die vooral om zijn morele standpunt heen geschreven lijkt te zijn en waar de spaarzame actie in dienst staat van de opzichtige retoriek en boodschap.
In feite behelst de gehele intrige niet veel meer dan wat hierboven staat : we leren eerst topambtenaar Yanne kennen die door een minister wordt belast met een wapenleverantie naar 2 Afrikaanse landen waarvan de namen duidelijk Congo en Zaire evoceren, op een of andere manier is de brave pacifistische bioloog Perier hiervan op de hoogte geraakt. Hij deelt dit in vertrouwen mede aan zijn eerst onverschillige collega Vitti op een congres in Rome- Italiaanse co-productie- en die zal zijn missie voort moeten zetten nadat Perier is verongelukt door de gewetenloze sûreté agent Bouquet, die vervolgens Vitti opjaagt...
Het is zowel visueel als inhoudelijk typisch jaren 70 politieke thriller j'accuse style materiaal, al is de thematiek van de schimmige Franse praktijken in Afrika verre van gedateerd.
Vitti is eigenlijk erg zwak, los van die bezopen enorme uilenbril doet ze wel haar best om Frans te spreken, maar ze vergeet daarbij de rest. Onze polyglotte vriendin babbelt op het eind ook nog wat in het Engels, haar Italiaans beperkt ze tot een enkel pronto..
In de crew nog enkele gekende namen : score van Vlad en fotografie Nannuzzi.

Kritiek op het staatsbestel, de rechtspraak, de wetgeving, corruptie....een kolfje naar de hand van André Cayatte, ook in deze "La Raison d'Etat" waarbij de Franse staat, als rechtstreekse of via malafide wapenhandelaars, scrupuleuse verkoper van wapens aan landen waar een oorlog woedt, scherp op de korrel wordt genomen. Geen denkbeeldige toestanden die wellicht gelden voor meerdere mogendheden, worden door Cayatte indringend en overtuigend gefileerd.
Een sterke film, meen ik, die veel meer aandacht verdient dan wat ik hier aan cijfermateriaal ervaar. Gemaakt in 1978, maar zou de problematiek ondertussen zijn veranderd...?
Jean Yanne (vooral), Monica Vitti, Michel Bouquet, François Périer overtuigen in hun rollen.