Schizoid (1980)

Alternatieve titel: Murder by Mail

Horror / Mystery

geregisseerd door David Paulsen
met Marianna Hill, Klaus Kinski en Christopher Lloyd

Julie, schrijfster van kronieken voor de stadskrant, begint anonieme nota's te ontvangen met doodsbedreigingen. Rond ongeveer dezelfde tijd worden de vrouwelijke leden van de zitting van een groepstherapie één voor één door een onbekende neergestoken. Is er een verband? Zo ja, waarom spreken de nota's over moord met een revolver, terwijl de slachtoffers werden neergestoken?

avatar van Richard_Voorhees
David Paulsen bracht met deze film een sterk door gialli geïnspireerd werk. De onbekende moordenaar draagt (uiteraard) zwarte handschoenen en moord met een lange schaar.
Marianna Hill speelt op een redelijke wijze de hoofdrol en Klaus Kinski speelt haar therapeut/geliefde. Ondanks dat men hun best doen om suspense te creëren, komt dit helaas niet op de kijker over. Verder word de film genekt door overacting van de bijrollen. Vooral de dochter van de psych komt overdreven hysterisch over.
Daarnaast heeft de oplettende kijker al snel door wie de dader is, waardoor de climax op het einde minder goed overkomt.
Eigenlijk heeft Schizoid de kijker maar weinig te bieden, aangezien dergelijke films al eens beter zijn gemaakt.

avatar van GrobbekuikenXL
Wel aardig maar ook wel saai. Op IMDB staat dat dit een Nederlandse film is ? Maniak met de schaar. Klopt niks van

GrobbekuikenXL schreef:

Nee hoor. Er staat "Country: USA"
IMDb toont automatisch Nederlandse titels als ze zien dat je uit Nederland komt.

avatar van perceived
Alweer de derde soort van Amerikaanse giallo die ik in korte tijd heb gezien. Het is me nog niet eerder zo duidelijk opgevallen dat de Italianen ook gekopieerd werden door de Amerikanen ipv andersom.

Sfeervol filmpje met een aardige soundtrack. Het ontbreekt echter bijna totaal aan spanning en mysterie, precies de ontbrekende factor die dit tot een geslaagde film had kunnen maken. Geen ramp om te kijken, maar ook geen must.