Two Seconds (1932)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Mervyn LeRoy
met Edward G. Robinson, Vivienne Osborne en Guy Kibbee

John Allen staat op het punt geëxecuteerd te worden, volgens hemzelf voor een moord die hij niet begaan heeft. In flashbacks zien we hoe het allemaal zo ver heeft kunnen komen. Beginnend met de vriendschap met zijn maatje Bud, het ontmoeten van zijn vrouw Shirley nadat hij veel geld won met paardenrennen en het wantrouwen dat hij krijgt als hij hoort dat Shirley hem bedriegt.

Wow. Redelijk zwaar op de hand liggend drama met een sterk op dreef zijnde Edward G. Robinson en Vivienne Osborne in de hoofdrollen. De kern van het verhaal deed me denken aan de film waarin Robinson een tiental jaren later ook de hoofdrol zou spelen, m.n. de klassieker Scarlet Street. Deze film handelt eveneens over een eerlijke, ietwat kleinburgerlijke man die zich in de luren laat leggen en verblinden door vrouwelijk schoon, wat uiteindelijk zijn ondergang wordt.
Het concept van deze film, wat al na vijf minuten kijken duidelijk wordt, vind ik redelijk briljant. Al had men het in chronologie van de handelingen nog beter kunnen toepassen (twee seconden slaat op de tijd tussen de elektrische shock die een terdoodveroordeelde op de 'chair' ontvangt, en het moment dat zijn brein sterft, de tijdspanne waarin de veroordeelde zijn leven voorbij ziet flitsen).
Het is duidelijk dat deze film gebaseerd is op een theaterstuk (Broadway) aangezien er voornamelijk gepraat wordt, en meestal gaat het om dialogen tussen diverse personages. Schitterend ook vond ik trouwens Guy Kibbee als de booker die af en toe komt binnenwaaien.

Regie en camerawerk zijn in goede handen bij Mervin Leroy en Sol Polito zonder daarom opvallend te zijn. Het theatrale script leent zich nu éénmaal minder tot hoogstandjes. Beste vondst: in de finale van de film wordt Robinson voor de rechter geplaatst en houdt hij voor zichzelf een eindpleidooi. Daarbij kijkt hij recht in de lens waardoor de kijker in de positie van de rechter wordt geplaatst. De kracht van film!

Verder bevat deze film een schat aan informatie over het dagelijkse leven begin jaren 30'. De joints waar illegaal gestookte drank werd aangeboden, in theepotten nota bene, het fenomeen taxi dancing, diverse verwijzingen naar het New York van toen ...

Een totaal vergeten film uit het pre code tijdperk, ook te zien aan het script, die me in positieve zin verbaasd heeft. Mij kon dit noirish drama boeien, vooral dankzij Edward G. Robinson die weet te overtuigen als anti-held in een moreel niemandsland.