Rondom het Oudekerksplein (1968)

Alternatieve titel: Haring Arie

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Roeland Kerbosch

Een documentaire over de Amsterdamse Wallen. De filmer heeft de figuur van 'Haring Arie', een man met duistere bronnen van inkomsten, als spil gebruikt voor zijn film. Men hoort hem over zijn jeugd en het commentaar van zijn ouders. Men ziet hem bij de tatoeëerder, bij het gokspel, in diverse café's, op een fietstocht naar buiten, met zijn vrouw Mien thuis, bij een winkeldiefstal. Zijn mening wordt gevraagd na interviews met andere bewoners van de buurt, die zich voorzichtig uitlaten.

avatar van stephan73
Deze serie Nederlandse filmklasiekers begint nu toch wel interessant te worden! Dit lijkt me namelijk erg fascinerend!

avatar van Mug
Mug
Met 'bijrollen' van Parijse Leen, Haagse Gerrie, Porno Henkie en de welbekende Pistolen Paultje.

avatar van jordybeukeboom
Onze grote dierenvriend Pistol Pete, Paul Wilking, rip

Kerbosch geeft een boeiend kijkje in de keuken van de jaren zestig. De roep om een vrije seksuele moraal druipt van het geheel af. Niet alleen komt de prostitutie ruimschoots aan bod, ook de verkoop van seksartikelen en aanverwante 'literatuur' is onderwerp van gesprek. Rondom het Oudekerskplein laat een Amsterdam zien zoals dat er nu niet meer is en laat een maatschappij zien zoals die er nu niet meer is. De harmonie, ondanks de (kleine) conflicten, de openheid en de spontaniteit hebben plaats moeten maken voor verharding, kunstmatige tolerantie en een zogenaamde 'vrije' meningsuiting met nihile waarde.

Complete (DVD-)recensie.

avatar van NarcissusBladsp.
Net delen gezien bij Andere tijden. Knap staaltje van 'embedded' camerawerk bij o.a Haring Arie op de wallen in de jaren 60....ben zeer benieuwd naar de totale documentaire. Een film die toendertijd veel weerstand opriep. Inderdaad de tijden zijn veranderd! En wat een kapsels!!! Zelfs kenner Baantjer was verbaasd over wat Roeland Kerbosch voor de camera wist te krijgen.

avatar van Scorpio11
Zo was het eens. Toen had Amsterdam wel een andere burgermeester.

avatar van stephan73
Totaal niet wat ik er van had verwacht. Het lijkt wel of de "criminelen" een spelletje spelen met de filmcrew (vooral Haring Arie is druk bezig zijn leventje mooi af te schilderen).
Normaal gesproken zou het tijdsbeeld genoeg zijn voor een kleine voldoende, maar zelfs die is in deze docu ver te vinden!

avatar van oscar123
Heeft iemand deze dvd toevallig, woont diegene ook nog eens in de buurt van amsterdam, mag ik em dan alstublieft kopen? ik kan em namelijk nergens vinden, ik wil er 15 euro voor geven! En als u em ècht ècht niet kwijt wil ook wel 20! alstublieft help mij uit de brand

voor de liefhebbers.
te koop voor 8.99 bij fame amsterdam.
ga hem vandaag halen, lijkt me wel een leuk tijdsbeeld )

robertus65
Niet veel aan, Haring Arie is veel aan het woord met zijn platte Amsterdamse tongval en hij ratelde maar door. Ik kon mijn aandacht er echt niet meer bijhouden.

avatar van Mega-Video
Prachtig en tijdloos document. Let eens op de kledingstijl van Arie t.o.v. mede tijdgenoten. Hij was zijn tijd ver vooruit. Arie overleed in 1995. Het graf op de Ooster Begraafplaats (Nieuwe Ooster) heeft nooit een steen gehad en is reeds geruimd.

Dag Arie. Gone but not forgotten!

vervelende film met zichzelf weer erg goed, gevat en jofel vindende Amsterdammers. Heb echt niets met dat volk.

avatar van Mega-Video
Bigjerry schreef:

Amsterdammer, Rotterdammer, Utrechter of boer.....uiteindelijk worden we allemaal door Den Haag genaaid! Over vervelend gesproken.

avatar van BlueJudaskiss
Grof tegenvallende film die ik vooral erg gedateerd vond, met een Amsterdams accent dat soms echt niet te verstaan is. En waar zat Pistolen Paultje? Vond het soms erg moeilijk m'n aandacht erbij te houden...