Rondom het Oudekerksplein (1968)

Alternatieve titel: Haring Arie

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Roeland Kerbosch

Een documentaire over de Amsterdamse Wallen. De filmer heeft de figuur van 'Haring Arie', een man met duistere bronnen van inkomsten, als spil gebruikt voor zijn film. Men hoort hem over zijn jeugd en het commentaar van zijn ouders. Men ziet hem bij de tatoeëerder, bij het gokspel, in diverse café's, op een fietstocht naar buiten, met zijn vrouw Mien thuis, bij een winkeldiefstal. Zijn mening wordt gevraagd na interviews met andere bewoners van de buurt, die zich voorzichtig uitlaten.

Kerbosch geeft een boeiend kijkje in de keuken van de jaren zestig. De roep om een vrije seksuele moraal druipt van het geheel af. Niet alleen komt de prostitutie ruimschoots aan bod, ook de verkoop van seksartikelen en aanverwante 'literatuur' is onderwerp van gesprek. Rondom het Oudekerskplein laat een Amsterdam zien zoals dat er nu niet meer is en laat een maatschappij zien zoals die er nu niet meer is. De harmonie, ondanks de (kleine) conflicten, de openheid en de spontaniteit hebben plaats moeten maken voor verharding, kunstmatige tolerantie en een zogenaamde 'vrije' meningsuiting met nihile waarde.

Complete (DVD-)recensie.

avatar van stephan73
Totaal niet wat ik er van had verwacht. Het lijkt wel of de "criminelen" een spelletje spelen met de filmcrew (vooral Haring Arie is druk bezig zijn leventje mooi af te schilderen).
Normaal gesproken zou het tijdsbeeld genoeg zijn voor een kleine voldoende, maar zelfs die is in deze docu ver te vinden!