Burke & Hare (1972)

Verenigd Koninkrijk
Horror

geregisseerd door Vernon Sewell
met Derren Nesbitt, Harry Andrews en Glynn Edwards

Het jaar is 1828 en de plaats Edinburgh, Schotland. De universiteiten voor geneeskunde hebben lijken nodig en het verschaffen van dode gevangenen volstaat niet om alle chirurgen tevreden te stellen. Dr. Robert Knox verkiest zijn cadavers te kopen. Wanneer een huurder in een herberg sterft beslissen Burke en Hare het lichaam te verkopen. Ze krijgen er een grote som geld voor, en dat zet hen aan om nog meer lijken te verkopen, maar ze beperken zich niet langer tot de lichamen van mensen die al gestorven zijn...

avatar van brucecampbell
Heeft er iemand deze in bezit?

avatar van Mac Hammer Fan
Het is wachten op een offciële DVD-release, op Ebay kun je wel bootlegs vinden.
"Burke and Hare" situeert zich in het Engeland van begin de negentiende eeuw en beschrijft de exploten van het beruchte duo lijkenrovers en hun vaste klant Dr. Knox. Aanvankelijk heeft het script eigenlijk ook een sterk sociaal georiënteerd basisthema, maar dit wordt wat afgezwakt door de idylle tussen een student geneeskunde en een meisje van "lichte zeden". Toch nog een onderhoudende horrorfilm in zijn geheel - in de Victoriaanse en gotische stijl, wel met zeer bescheiden middelen gemaakt.
Ik heb me zeker niet verveeld, maar ik ben wel een fan van ouderwetse griezel en ik vermoed dat bij de jongere generatie het enthousiasme bij het bekijken van deze wat gedateerde prent niet bijster groot zal zijn.

avatar van Mac Hammer Fan
Ondertussen is de film verkrijgbaar in Groot-Brittannië. (16x9)
Er zijn geen ondertitels.
Mits nog een zestal maanden geduld vermoedelijk tegen een voordelige prijs.

avatar van Mac Hammer Fan
En nu ook verkrijgbaar op Blu-Ray vanaf juli 2012. (Redemption)
Burke and Hare Blu-ray
Helaas zonder ondertitels, zelfs geen Engelse.
Naar het schijnt waren de vorige DVD releases van Redemption/Image entertainment (VS) en Renown Pictures Ltd / Simply Home Entertainment (UK) niet compleet.
Rewind @ www.dvdcompare.net - Burke & Hare AKA Burke and Hare AKA Horrors of Burke and Hare (1972)
Volgens de info hier zou de versie nu langer zijn:
Kino Lorber and Redemption Release Burke & Hare (1972) on Blu-ray and DVD. (94 min)