I Was Monty's Double (1958)

Alternatieve titel: Hell, Heaven or Hoboken

Verenigd Koninkrijk
Oorlog / Drama

geregisseerd door John Guillermin
met M.E. Clifton-James, John Mills en Cecil Parker

Tweede Wereldoorlog, Noord-Afrika. Een acteur (Clifton-James) wordt ingehuurd door het leger om op te treden als imitator van generaal Montgomery met als doel de Nazi-Duitsers te misleiden. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal.

avatar van Dogie_Hogan
Binnenkort op DVD uit.

avatar van Humphrey
Typisch Britse vaderlandslievende oorlogsfilm uit de vijftiger jaren. Voor liefhebbers van het genre, absolute verplichting om te zien. De film spreekt vooral aan door zijn emotionele kracht, meer bepaald door de overtuiging van een acteur die in de huid kruipt van een van ’s werelds grootste strategen tijdens de Tweede Wereldoorlog en daardoor meent een gigantische bijdrage aan de afloop van de oorlog geleverd te hebben.
Zeker een 3,5*.

avatar van mrklm
Het fantastische verhaal van M.E. Clifton James die een cruciale rol speelde in de voorbereidingen op D-Day. Clifton James was een eenvoudige acteur die als soldaat in WOII de troepen vermaakte met zijn imitatie van Veldmaarschalk Montgomery. Wanneer Major Harvey [John Mills] de imitatie ziet, bedenkt hij een uitgekookt plan dat hij voorlegt aan Kolonel Logan [Cecil Parker]. Ze besluiten M.E. Clifton James in te zetten als dubbelganger van Montgomery, in de hoop daarmee de Duitsers te doen geloven dat de geallieerde troepen hun verwachte invasie niet in Noord-Frankrijk inzetten, maar bij Gibraltar.
M.E. Clifton James speelt (uiteraard) zichzelf en Monty en hij blijkt uitstekend uit de voeten te kunnen met het scenario dat geen poging doet hem tot held te bombarderen, maar vooral toont hoe hij - met hulp van Harvey en Logan - zowel fysiek als mentaal werd klaargestoomd voor een rol waarvan je echt kunt zeggen dat het duizenden levens heeft gered. Het scenario bevat ook een aangenaam, maar subtiel gevoel voor humor. Een bijzonder aangename reconstructie van een wonderbaarlijk stukje oorlogsgeschiedenis.

Knappe WO II-film, naar een waar gebeuren, en met de merkwaardigheid dat de man die destijds als de nep-Montgommery fungeerde, die functie opnieuw als hoofdrolspeler in de film waarneemt.
Uitstekende rolbezetting in een film die zekerlijk mag gezien zijn, boeit van in het begin maar wint vooral in het laatste halfuur aan intensiteit.
Ik kom tot het besluit dat er in WO II nogal wat afleidingsmanoeuvres op touw werden gezet om de Duitsers te misleiden, inzonderheid over waar de landing zou plaats vinden, want dit hier is zeker niet de enige film die ik zie met zulk gegeven, maar het is wel een goede.
John Mills, toch een topper uit die tijd, is weer uitstekend en het geheel van de film is zo Brits als maar zijn kan.

avatar van des1
Begin gezien (t/m Gibraltar). Leuke, doorsnee Britse "WW2 nageniet" film hoe de Duitsers gefopt waren. Goed gelijkende Clifton James, die ook echt zo heet in de film (niet te verwarren met Amerikaanse acteur met zelfde naam uit de Bond-films) - waar krijg je dat nog? Film is - nota bene - gebaseerd op zijn memoires. Het Droste effect is compleet. Ondanks zijn belangrijke rol, kon James geen werk vinden als acteur na de oorlog, en moest van de bijstand leven. Daar wordt zelfs ook een beetje aan gerefereerd in de film ("lousy actor except for one thing"). James was al 60 toen de film uitkwam; overleed een luttele 5 jaar later.

avatar van Brix
Een eerbetoon aan de man die door zijn inzet vele levens redde tijdens de tweede wereldoorlog.
Een echte erkenning heeft hij daarvoor nooit gekregen van de kant van de Britse overheid, wat op zich best wel schandalig is m.i.
Alleen Montgomery zelf had bij het overlijden van Clifton James in 1965 toch enige lovende woorden voor hem.
Deze film mag wel beschouwd worden als een monument voor James.

Vanaf het begin van de film roept acteur Clifton James in al zijn bescheidenheid grote sympathie op.
Zonder twijfel was James een heel wat aangenamere man dan Montgomery zelf, die op dat gebied geen beste reputatie had.
Ik twijfelde ook geen moment aan zijn acteercapaciteiten.
Hoe triest dat hij na de oorlog geen werk meer kon vinden en van een bijstandsuitkering leefde.

Met name de scène waarin hij als dubbelganger van Montgomery een groep officieren moet toespreken en de draad even kwijtraakt blijft mij bij, echt heel sterk gespeeld.

John Mills vind ik steeds weer fijn om aan het werk te zien, altijd degelijk vakwerk.

Naar verluidt werd het contact tussen Clifton James en de militaire Britse overheid destijds gelegd door acteur David Niven.
Daar is in de film geen sprake van.

Zoals al gezegd door anderen hier zit er aardig wat spanning aan het eind van de film.
Maar ook daarvan afgezien is het een film die mij zeer boeide.

Ongetwijfeld haalden de makers van de Danny Kaye film "On the Double"" (1961) hun inspiratie bij "I Was Monty's Double".

De DVD versie ziet er goed uit, maar is aan de beeldranden (links en rechts) helaas teveel bijgesneden, hetgeen af en toe storend werkt.
Een betere release zou ik meteen aanschaffen

avatar van Brix
ik ben zeer benieuwd naar de filmkopie die de BBC vandaag op het scherm brengt.

edit

Het blijkt een betere kopie te zijn dan de beschikbare DVD (beeld niet bijgesneden links en rechts)

Mijn hoop is nu gevestigd op de nieuwe Blu-ray, die 10 juni op de markt komt > I Was Monty's Double Blu-ray (United Kingdom)

Een schande dat de naam van M.E. Clifton-James niet op de Blu-ray cover staat.
De man mag dan niet bekend zijn als acteur, maar hij máákt deze film wel, en het verhaal is gebaseerd op zijn eigen boek.

avatar van Brix
De Blu-ray ziet er prima uit.
Een terechte upgrade voor deze klassieker.