When the Clouds Roll By (1919)

Alternatieve titel: Cheer Up

Actie / Komedie

geregisseerd door Victor Fleming en Theodore Reed
met Douglas Fairbanks, Kathleen Clifford en Herbert Grimwood

Zonder dat hij het zelf weet is de goedlachse, levenslustige Daniel Boone Brown proefkonijn geworden in een bizar experiment van Dr. Ulrich Metz. Op allerlei manieren hoopt de psycholoog Daniels geestelijke gezondheid zo te manipuleren dat Daniel van ellende een einde zal maken aan zijn leven. Daniel laat zich echter niet zomaar uit het veld slaan en het geluk lijkt hem zelfs toe te lachen wanneer hij Lucette ontmoet, een vrouw met wie hij, mede dankzij de gevolgen van het experiment, veel gemeen blijkt te hebben.

lowhusky
Lijkt me een leuke komedie, Fairbanks, die de patient is, doet veel aan stunts om zijn hachje te redden, net als Jackie Chan.

avatar van John Milton
Ik kon met deze dan weer wat minder, maar lijkt tot nog toe de enige te zijn met die mening

avatar van mrklm
Dat Fairbanks over een ongekende dosis charisma beschikt, weten we vooral dankzij zijn beroemde mega-producties zoals The Thief of Bagdad (1924) en The Black Pirate (1926). Hier laat hij echter zien over een ongelofelijk bereik te beschikken als acteur in een uitdagende rol waarin hij vrijwel elke bestaande emotie met volle overtuiging uitsluitend met mimiek weet over te brengen. Hij speelt de rol van Daniel Boone Brown, een levenslustige playboy, die echter steeds meer moeite heeft met zijn bijgelovigheid en hulp zoekt bij Dr Ulrich Metz. Die ziet in Daniel een perfect proefkonijn voor een sinister experiment waarmee hij wil bewijzen dat het mogelijk is om een mens tot zelfmoord te drijven.

Dat klinkt wellicht wat sinister, maar scenarist Thomas J Geraghty zorgt dat het door Fairbanks bedachte verhaal vanaf het begin een luchtige benadering krijgt. Vroeg in de film gebruikt Dr Metz eten om Daniel nachtmerries te bezorgen en we zien hoe acteurs gekleed als voedsel elkaar (letterlijk) bevechten in Daniels maag. Kort daarna volgt een sequentie dia op zichzelf al voldoende is om deze film tot meesterwerk te betitelen. Regisseur Victor Fleming brengt in zijn filmdebuut (!) grote inventiviteit aan de man (al is het zeer waarschijnlijk dat Fairbanks zelf een grote vinger in de pap had) in een droomsequentie waar je steil van achterover slaat. In prachtig belichte slow-motion laat Fairbanks hier op indrukwekkende wijze zien op het top van zijn fysieke fitheid en kunnen te zijn. Hoogtepunt is een scène waarin hij over de muren en het plafond van een huis loopt. Royal Wedding of 2001: A Space Odyssey gebruikten dezelfde visuele truc, maar Fairbanks gaat een het einde nog een stapje verder.

Hij krijgt bovendien uitstekend tegenspel van Kathleen Clifford die de feestvreugde verhoogt in dit inventieve, steeds verrassende, vaak hilarische monument voor de veelzijdigheid van de populairste Amerikaanse acteur van zijn generatie. Een absolute must voor fans van Fairbanks, maar ook zeker aan te raden voor liefhebbers van zwijgende komedie.

avatar van mrklm
lowhusky schreef:

Jackie Chan is een groot bewonderaar van Douglas Fairbanks, dus die vergelijking is volkomen terecht.