Hijos de la Guerra (2007)

Alternatieve titel: Children of the War

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Documentaire

geregisseerd door Alexandre Fuchs, Samantha Belmont en Jeremy Fourteau

Documentaire over het ontstaan, functioneren en bestrijden van de Mara Salvatrucha, algemeen beschouwd als de gevaarlijkste gang van de Verenigde Staten en Centraal-Amerika. De wortels van de Mara Salvatrucha, ook bekend als MS13, liggen in de oorlog in El Salvador. Dat vertellen de oprichters van de bende, inmiddels respectabele gezinshoofden. Interviews met oud-leden, deskundigen en crimininaliteitsbestrijders zijn doorsneden met archiefmateriaal en recente opnames van bendeactiviteiten. 'Hijos de la Guerra' schetst een een complexe situatie rond de snelst groeiende gang van Noord- en Midden-Amerika die inmiddels zo'n 100.000 leden heeft. De Amerikaanse en Salvadoraanse regering pakken de bende hard aan. Die benadering (Plan Súper Duro Mano) werkt averechts.

avatar van N811
Waar is deze te krijgen, kan hem maar niet vinden.

avatar van Mug
Mug
Zal in januari 2008 te zien zijn in een handjevol filmzalen. Meer informatie, zie hier.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Laatst een reportage over dit probleem gezien. Daarin was onder andere te zien hoe de VS met haar beleid (het terugsturen van illegalen in bendes naar hun land van herkomst in Midden-Amerika) onbedoeld de bendeproblemen exporteerde en explosief liet groeien. Inmiddels is het probleem met deze Latijns Amerikaanse bendes groter en complexer dan de problemen met de traditionele zwarte bendes.

Nou ja, er zijn sinds de jaren '70 al talloze Latijns-Amerikaanse bendes in L.A.

(MS-13 natuurlijk de allerberuchtste).

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Dat weet ik, maar ze werden, in elk geval door aandacht tot voor kort overvleugeld door Crips en Bloods en dergelijke. In die zin was die reportage wel een eye-opener.

avatar van N811
Latino bendes waren volgens mij altijd al een groter probleem dan zwarte bendes.

avatar van Chuck Taylor
Zondag 1500 uur te zien in Kriterion, Amsterdam met een debat achteraf. Ik ben er (waarschijnlijk) bij!

avatar van N811
hoe zou ik hieraan kunnen komen?

starbright boy schreef:
En door mexicaanse bendes. De mensen van ms-13 kwamen overal uit latijns america behalve mexico. (in het begin, misschien ligt het nu anders).
Een groot gedeelte kwam ook uit el savador.