Bergman och Filmen, Bergman och Teatern, Bergman och Fårö (2004)

Alternatieve titel: Bergman Island

Zweden
Documentaire
174 minuten / 85 minuten (Verenigde Staten)

geregisseerd door Marie Nyreröd
met Ingmar Bergman, Marie Nyreröd en Erland Josephson

Drieluik omtrent de regisseur Ingmar Bergman. Marie Nyreröd interviewt hem thuis op het eiland Fårö over zijn carrière als film- en theaterregisseur, gecombineerd met achter-de-schermen materiaal uit het privé-archief van Bergman. Tevens komt zijn privé-leven aan bod. Bergman vertelt uitvoerig over zijn kindertijd, zijn liefde voor Fårö, dat tevens het decor was voor een aantal van zijn films, en de demonen die hem teisteren.

avatar van JJ_D
Heb de korte versie gezien, maar zelfs die werd vervelend. Bergman is duidelijk op leeftijd en hij spreekt traag, vermoeid en niet echt to the point. De vragen zijn ook te anekdotisch en gefragmenteerd, ik mis het peilen naar de filosofische en psychologische diepte van zijn werk. Muziek was ook zéér cliché en 'Bergman Island' is niet mooi geschoten. Mocht de cineast mij niet mateloos boeien, zou de score kortom nog veel lager zijn. Fans van zijn werk schaffen zich overigens beter het Täschen-archief of zijn autiobiografie aan.