Der Schatz (1923)

Alternatieve titel: The Treasure

Duitsland

geregisseerd door Georg Wilhelm Pabst
met Albert Steinrück, Lucie Mannheim en Ilka Grüning

In, en rond, een klokkenmaker nabij Marburg, gaat een verhaal de rond dat er een schat verstopt was tijdens de Turkse invasie van 1683. Iedereen denkt dat het een onzin verhaal is, behalve een oude werker daar, die denkt dat de schat begraven moet zijn in het huis van de klokkenmaker. Een jonge reizende arbeider, die verliefd is geworden op de dochter van de klokkenmaker, Beate, vind het hele verhaal belachelijk. De dochter weet hem te overtuigen dat haar vader niet gek is. Al snel begint de reiziger zelf te zoeken, en vindt de schat.

Walkure
Pabst debuut.
Met Pabst weet ik het nooit zo helemaal. Er zitten toch hoogvliegers in zijn oeuvre, bijvoorbeeld Die liebe der Jeanne Ney of een Geheimnisse einer Seele. Maar een film als bijvoorbeeld de opgehemelde Die Buchse der Pandora, heb ik toch veel minder mee. Zal wel door die Brooks komen. Dit is in ieder geval zo een film van hem die ik dan weer erg kan waarderen.

Het is een ietwat vreemde eend in bijt in het oeuvre van Pabst, dat moet gezegd worden. Qua sfeer en decors zou het zo een Murnau of een Wegener kunnen wezen. De decors doen ook heel erg Golem - achtig aan. Expressionistisch en gotisch van stijl en sfeer. Máár, het is wel degelijk een Pabst en waarin dat het sterkst tot uiting komt is het acteren en de cameravoering. Het is Pabst eerste film, de cameravoering is nog wat stroef en theatraal maar hij speelt al wel op zodanige wijze met de camera dat het zich makkelijk onderscheid van de andere regisseurs, zoals Lang en Murnau. De 'vierde wand' wordt doorbroken en de acteurs lopen langs de camera zo het beeld in en uit. Toch iets unieks in de stille film wereld. Het acteren is ook anders bij de films van Pabst, naturel, niet geforceerd en statisch, nee verreweg van zelfs. Die liebe der Jeanne Ney is ook een goed voorbeeld van deze fijne manier van acteren.
In Der Schatz zit opvallend genoeg ook aardig wat humor verwerkt, al is Der Schatz geen komedie. Tot nu toe de enige film van Pabst waar ik toch 'opzettelijke' humor heb gezien. De humor was mij inziens verreweg van vervelend en bepaalde running gags waren ook best sterk te noemen.

Een alleraardigst filmpje van Pabst dus.