Klovn for Livet (2011)

Alternatieve titel: The Kid and the Clown

Denemarken
Documentaire

geregisseerd door Ida Grøn

Angus werkt twee dagen per week op de afdeling kinderoncologie van het Skejby Sygehus, een van de grootste academische ziekenhuizen in Denemarken. Niet als verpleger of arts, maar als clown. Temidden van injectienaalden, infusen en chemobehandelingen probeert hij de kinderen af en toe aan het lachen te krijgen. Een van die kinderen is de zesjarige Tobias. In het bestek van zo'n anderhalf jaar brengt deze documentaire het ziekenhuisleven van Tobias en Angus in beeld. Hun belevenissen geven een kijkje in de dagelijkse gang van zaken op deze bijzondere ziekenhuisafdeling, waar hoogte- en dieptepunten elkaar snel kunnen opvolgen. Terwijl Tobias vecht tegen zijn kanker, bindt Angus de strijd aan met de angst en de wanhoop die veel kinderen (en hun ouders) tijdens de zware behandelingen bevangt. Angus is ervan overtuigd dat humor de slagingskans van de behandelingen vergroot, maar moet ook erkennen dat de jonge patiëntjes in de confrontatie met een levensbedreigende ziekte volkomen alleen staan.