Lego Scooby-Doo!: Haunted Hollywood (2016)

Animatie / Komedie

geregisseerd door Rick Morales
met de stemmen van Frank Welker, Matthew Lillard en Grey Griffin

Scooby-Doo en zijn vrienden reizen naar Hollywood. Daar aangekomen bezoeken ze de Brickton Studio’s, die oud en vervallen zijn en op het randje van faillissement balanceren. Het blijkt dat de studio wordt geteisterd door de geest van de beroemde filmacteur Boris Karnak en hij keert steeds terug in zijn laatste rol: The Headless Horseman, The Mummy and the Zombie. De geest heeft de filmcrew en cast zo de stuipen op het lijf gejaagd dat iedereen is gevlucht. In een laatste poging om de studio te redden besluiten Scooby-Doo en zijn vrienden de laatste Brickton-film zelf te maken. Shaggy kruipt in de huid van een acteur, Velma wordt cameravrouw, Daphne is figurant en Fred is regisseur. Als dat maar goed komt...

avatar van Richard_Voorhees
Afgaande op de trailer wel weer een old school Scooby-Doo verhaal, maar deze keer dus in LEGO animatie. Het ziet er wel geinig uit. De maker heeft al wat ervaring met het maken van dergelijke films, aangezien hij ook nog 2 LEGO DC Comics films uitgebracht heeft.
In de States is deze al uitgebracht volgens mij. Wij moeten hier nog tot juni wachten voor de DVD release.

avatar van Richard_Voorhees
Als Scooby liefhebber vond ik dit wat minder dan de gewone animaties, maar hier en daar is het weer ouderwets genieten. Ik betwijfel of de huidige generatie kids gelijk de link kunnen leggen met de echte oude horroracteurs, maar verder heeft men wel hun best gedaan om wat meer huidige dingen in deze film te stoppen. Zo word er regelmatig gebruik gemaakt van een drone en is er op het einde zelfs ruimte voor een selfie.
De LEGO animatie heeft zo zijn voors en zijn tegens, maar met name het vele gebruik van Shaggy's haardos is dan wel weer leuk gedaan.
Geinig filmpje voor samen met de kids, maar voor mij solo hier en daar net wat te kinderlijk.

avatar van Gang_Star
De films van Scooby-Doo worden al jaren aan de lopende band gemaakt en nu de lego films erg populair zijn konden uiteraard ook Scooby-Doo en de rest van Mystery Inc. niet achterwege blijven. Het resultaat is eigenlijk een ouderwets filmpje die weinig verschilt van de films van de afgelopen jaren, op de lego stukjes na. Het verhaal is best leuk en de humor, mede dankzij de lego stukken, is eveneens leuk. Inhoudelijk gaat de film weer meer met de tijd mee, en zie je ook de nadruk op moderne technologie.

avatar van Metalfist
Sorry, Velma. We've been to a lot of haunted houses. They tend to run together after a while

Ik dacht altijd dat Scooby-Doo een redelijk op zichzelf staand universum was, maar de laatste jaren is daar toch verandering in gekomen. Samenwerkingen met Kiss en WWE en dus blijkbaar ook een aantal Lego films. Die crossovers met Lego zijn een tijd een hype geweest maar met Haunted Hollywood heb ik verrassend genoeg mijn Lego-doop. Verder geen idee wat ik er in hemelsnaam van moest verwachten, maar een vermakelijke film is toch minste?

Het resultaat is echter maar zozo. Ik ben blijkbaar niet de persoon voor dit soort crossovers, want tot nu toe vond ik enkel die tweede WWE film echt leuk. Haunted Hollywood heeft wel een aantal leuke ideeën maar heeft op zich echt gewoon te weinig om handen om de minzame 80 minuten die de film duurt te vullen. Een knipoogje naar horroriconen Boris Karloff en Lon Chaney Sr (Karloff in de naam van één van de personages: Boris Karnak en Chaney in diens bijnaam: The Man of a Thousand Faces) en verder wat verwijzingen naar eigen materiaal (onder andere de Headless Horseman, die kwam al eerder in één van de episodes voor) maar dat is simpelweg niet voldoende. Het plotje is wel erg eenvoudig en door het minimum aan personages is de ontknoping nu ook niet zo bijzonder. Blijkbaar is dit ook een soort vervolg op LEGO Scooby-Doo! Knight Time Terror, een televisiespecial van zo'n dikke 20 minuten waar het fameuze Grimsley Mansion zijn opwachting maakt. Misschien hadden ze dat er gewoon beter tussen gemonteerd.

De meeste van die hedendaagse Scooby-Doo films zijn redelijk inwisselbaar qua animatie maar hier wordt het dus eens over een andere boeg gegooid. De film is ook bedoeld als promotie voor het uitbrengen van de echte Lego figuren van de reeks, maar Scooby-Doo leent zich daar blijkbaar niet zo voor aangezien iedereen hier even groot is. Weg is het slungelachtige van Shaggy en ook die dynamiek tussen Velma en Daphne verdwijnt hierdoor. Ach, gelukkig kunnen we nog wel op de vertrouwde stemmen rekenen en krijgen we nog Cassandra Peterson (Elvira!) als extraatje. De Lego gimmick zorgt hier en daar nog wel voor een leuk mopje maar ook daar blijkt het vet al snel van de soep te zijn, al zeker wanneer een personage voor de zoveelste keer zijn/haar kapsel vervangt. Ook qua soundtrack niet zo bijzonder, maar dat was in het verleden al wel vaker.

De tweede Scooby-Doo film in hetzelfde jaar maar geef mij dan maar Curse of the Speed Demon. Er zitten hier en daar nog wel eens leuke verrassingen tussen (Frankencreepy en Mask of the Blue Falcon bijvoorbeeld) maar algemeen gezien lijken die latere Scooby-Doo films niet helemaal mijn ding te zijn. Dat beloofd, ik ben nog geen 30 jaar en begin al als een oude zak te klinken die zegt dat vroeger alles beter was..