La Calda Vita (1963)

Alternatieve titel: The Warm Life

Italië / Frankrijk

geregisseerd door Florestano Vancini
met Catherine Spaak, Jacques Perrin en Gabriele Ferzetti

Een jonge vrouw ontmoet op haar vakantie twee jonge en gretige mannen. Terwijl zij van het paradijs geniet, proberen de jongens haar aandacht te trekken. Ze weet niet echt wat ze hiermee aan moet, en begint een relatie met een oudere man.

Klassieker van Vancini, zijn derde film . De verwachtingen die hij creeerde met zijn debuut als een aanstormend auteur, heeftie nooit echt ingelost. Ook hier niet met deze trage, baabelzieke film die lijkt te willen aanknopen bij de vervelingsoefeningen van Antonioni, of dacht u dat die Tyrrheense setting en het optreden van Ferzetti na l'avventura ter plekke waren verzonnen...al is ie eigenlijk gebaseerd op een verhaal of roman- weet ik veel- van Parolini.
Enfin, Spaak mag hier nog eens opdraven- verre van voor het laatst- als cockteasende nymphette, zij heeft 2 knaapjes van haar eigen leeftijd- Cappucci en Perrin- meegenomen naar een vakantiehuis op een eilandje voor Sardinïe om daar de laatste weken van de zomervakantie door te brengen. Ze probeert de 2 wijs te maken dat het huis van haar papa is, maar het is eigenlijk van Ferzetti...eerst zien we dus het gebruikelijke spelletje van Spaak die de 2 mannetjes tegen elkaar uitspeelt, en vervolgens haar attenties geeft aan de ouwe Ferzetti. Deze aanvankelijke gezellige ménage à quatre- want Ferzetti vindt het prima dat die jongmensen (vooral Spaak dan) bij hem in huis blijven- moet een keer verkeerd aflopen, en dat gebeurt tegen het eind ook op weinig verrassende wijze.
De film dankt zijn roem nu vooral aan de naaktscène van Spaak, die tijdens een potje zwemmen op mysterieuze wijze haar bikini kwijtraakt..genieten maar ! Al zult u begrijpen dat het naakt in deze film uit 63 vooral gesuggereerd wordt en ze grotendeels onderwater blijft.