Joutilaat (2001)

Finland
Documentaire

geregisseerd door Susanna Helke en Virpi Suutari
met Tero Kinnunen, Jaakko Lähdesmäki en Harri Moilanen

In het uiterste noordoosten van Finland, bij de grens met Rusland, is niet veel werk voor jongeren. Ze moeten naar een grotere stad verhuizen of afwachten tot zich een kans voordoet. De drie werkloze jongens die gevolgd worden in deze film, vertegenwoordigen een nieuwe, stuurloze generatie in het hoge Finse noorden. Ze hangen rond, drinken bier en trappen wat lol, maar ze willen meer. Ze willen ook werken. Aangezien ze geen werkervaring hebben, hebben ze weinig kans op een baan. Omdat ze geen kinderen zijn en ook nog geen volwassenen, moeten deze jongens hun onafhankelijkheid nog bevechten. Het landschap, vastgelegd in poëtische beelden, lijkt een versiering te zijn van het leven van de jongens. Ze passen niet in deze pracht, maar ze laten zich ook niet meevoeren door de sleur van alledag. En zoals gezegd wordt in de film: 'Ze leven voor de volgende dag, maar morgen komt nooit'.