The Desperados (1969)

Western

geregisseerd door Henry Levin
met Vince Edwards, Sylvia Syms en Jack Palance

David Galt (Vince Edwards) verlaat samen met zijn vrouw Laura (Sylvia Syms) zijn geboortplaats en vestigt zich in Texas, dit alles tot groot ongenoegen van zijn vader Josiah (Jack Palance). David verandert zijn naam en leeft een ruig bestaan in zijn nieuwe woonplaats. Wanneer echter zeven jaar later de bende van zijn vader de grens oversteekt, komen vader en zoon tegenover elkaar te staan en zal de familievete voor eens en altijd moeten worden uitgevochten.

avatar van Brix
Een aantal Amerikaanse en Engelse acteurs en actrices die verdwaald lijken te zijn in een Paëlla western.
Sommige scènes zien er redelijk tot goed uit, zoals het gevecht op de trein.
De bombastische muziek doet het soms aardig, vaak ook niet.

Maar het slechtst van al is Jack Palance die hier een staaltje van overacting ten beste geeft dat zijn gelijke niet kent.
Hij is niet de enige hier die zich daaraan schuldig maakt, maar wint het van de anderen met mijlen voorsprong.
Het zou hilarisch genoemd kunnen worden, maar daar is het te genant voor.

Het lijkt alsof regisseur Henry Levin Palance carte blanche heeft gegeven, met rampzalig resultaat.

Genoeg gezegd, gauw vergeten deze misser.

avatar van mr rumson
Matige western en zeker gezien het verhaal had er meer ingezeten.
Jack Palance die hier een gestoorde vader speelt vond ik irritant aanwezig met zijn overdreven geschreeuw.
Ook stoorde ik mij aan zijn outfit het zier er niet uit met dat maffe hoedje op zijn hoofd.
Maar hij was niet de enige ook Vince Edwards zag er niet uit met zijn outfit .
Hij had dan ook wel wat weg van schlagerzanger freddy quinn in und das lied der prärie.
Maar freddy maakte niet de fout om onder zijn gillette een knal rode blouse te dragen maar een zwarte.
Het ergste was nog wel George Maharis die met zijn haardos en onvervalste Engelse accent wel op een verdwaalde beatle leek. Bovendien vond ik hem nog slecht acteren ook.
Het verhaal zoals het hier gebracht word is in het begin ook wat rommelig.
Want voordat je er erg in hebt is Vince Edwards op de vlucht geslagen getrouwd en heeft een zoontje rondlopen van een jaar of 6.
Maar gelukkig is de actie die erin voor komt nog redelijk te noemen en daar heeft deze western geen gebrek aan .
Ook het einde van de film mag er best zijn.

Brix schreef:
Niks geen 'Paëlla western', gewoon een super Amerikaanse productie. Producent Irwin Allen was ook producent van o.a. 'The towering inferno' (1974) en vele andere grote Amerikaanse producties. tevens was hij de bedenker van de tv-serie 'Voyage to the bottom of the sea' (1964-1968)

lezertje schreef:

Sorry ben even in de war met Irving Allen van 'The towering inferno' maar dat doet niets af aan het feit dat 'The desperados een Amerikaanse productie is en dus geen Paëlla western.

lezertje
Ten tijde van de Amerikaanse burgeroorlog (1961 – 1965) waren er diverse guerrilla bendes die de Zuidelijke Staten onveilig maakte. Een van de beruchtste waren de Quantrill raiders onder leiding van William Clarke Quantrill, die zich moordend en plunderend ophielden in het gebied langs de Missouri-Kansas grens. Over een dergelijke bende gaat ‘The desperados’. Eigenlijk is dit best wel een domme film. Het verhaal is er een van de 36 uit het dozijn. En Jack Palance had voor zijn rol van leider inderdaad wel een paar tandjes terug kunnen nemen. Slechtste acteerprestatie uit zijn hele carrière en misschien wel uit de geschiedenis van de speelfilm. Af en toe is het zelfs gênant (Plaatsvervangende schaamte) om te zien hoe hij de sadistische schurk uit probeert te hangen. Maar dit zelfde kan verteld worden over Christian Roberts, die de rol van Adam Galt (Zijn jongste zoon) vertolkt. Vreemd detail: Als Laura door een paardenkop met en duw tegen haar schouder achterover valt op haar rug, heeft ze toch een wond op haar voorhoofd. Verder verschillende montagefouten van hier naar wel héél ver in The Far West.

[quote]lezertje schreef:

Met grote Engelse inbreng om precies te zijn, en volledig in Spanje opgenomen.

[quote]Brix schreef:
[quote]lezertje schreef:

Maar dat maakt het nog geen paëlla western. Het land van productie bepaalt de nationaliteit en dat is in dit geval Amerika.

avatar van Brix
Amerikaans met een Paëllla smaakje dan