• 8.227.491 stemmen

Geregisseerd door: Ji-hoon Kim

Met onder meer: Kim Sang-kyung, Ahn Sung-ki en Lee Yo-won

Oorspronkelijke taal: Koreaans

Over Hwa-ryeo-han-hyoo-ga

Min-woo leidt een relatief rustig leven met zijn jongere broer. Tot de dag aanbreekt waarin de militaire politie demonstraties van de bevolking de kop in wil drukken. Om dit geweld tegen te gaan, organiseert de bevolking zich als verzetsbeweging met Min-woo als centraal figuur.

imageimageimageimage

Jin-chul (onvermeld)

General Choi

avatar van Villevalo23

Villevalo23

Ik moet eerlijk bekennen dat ik nooit van de opstand in Gwangju, 1980 had gehoord. Een interessant en aangrijpend verhaal dat qua geschiedenis doet denken aan Bloody Sunday waarbij het ook om een treffen tussen betogers en het leger gaat. Helaas is de film wel een stuk minder dan die van Paul Greengrass.

Echte politieke standpunten worden in de film nauwelijks, behalve de liefde voor eigen stad en land, naar voren gebracht. De film wordt is zelfs redelijk monotoon van aard te noemen, personages zijn karikaturen en ondanks de gruwelijke ware verhaal weet de film niet goed de aandacht vast te houden of te ontroeren.

Een aardige film, maar niet meer dan dat.

BBarbie

Een onevenwichtige film over het bloedbad van Gwangju met oppervlakkige, soms bombastische karakters en afleidende subplotjes. De grappen en grollen, die hier en daar in het verhaal opduiken, zijn misplaatst in combinatie met het overdadige geweld van het leger tegen de eigen burgers. Te veel pulp en te weinig diepte.