Vores Lykkes Fjender (2006)

Alternatieve titel: Enemies of Happiness

Denemarken / Noorwegen / Finland
Documentaire

geregisseerd door Eva Mulvad
met Malalai Joya

In de eerste beelden zijn we getuige van de opschudding die Malalai Joya in 2003 veroorzaakt in de loya jirga, de traditionele Afghaanse vorm van volksvertegenwoordiging. Luidkeels vraagt ze waarom criminelen en krijgsheren, die het land zo veel ellende hebben gebracht en vrouwen onderdrukken, hier aanwezig mogen zijn. Twee jaar en vier aanslagen op haar leven later blijkt dat de 28-jarige Malalai Joya zich niet de mond heeft laten snoeren. In deze documentaire wordt ze gevolgd gedurende de laatste twee weken van haar campagne voor een zetel in het nieuwe parlement.