Die Hitlerkantate (2005)

Duitsland

geregisseerd door Jutta Brückner
met Lena Lauzemis, Hilmar Thate en Rike Schmid

De beroemde componist Broch krijgt de opdracht om een cantate te componeren ter gelegenheid van de vijftigste verjaardag van Adolf Hitler. De SS officier Gottlieb weet echter dat Broch geen nazi-sympathisant is en stuurt iemand om een oogje in het zeil te houden, namelijk zijn maîtresse Ursula die er alles voor over heeft een beroemd componiste te worden. Broch krijgt het na een tijd toch voor elkaar twijfel te zaaien bij Ursula omtrent het nationaal-socialisme, haar grote held Hitler, en zelfs haar Arische afkomst.