Janguru Taitei (1997)

Japan
Animatie / Avontuur

geregisseerd door Yoshio Takeuchi
met de stemmen van Masane Tsukayama, Chieko Baishô en Tomoko Ishimura

Leo, een witte leeuw, is de koning van de jungle. Hij leeft aan de voet van een hoge berg, waar hij samen met zijn vrouwtje Liya hun twee welpjes Rune en Rukyo probeert op te voeden. Wanneer een groep mensen in hun omgeving op zoek gaat naar kostbare maanstenen, wordt Leo's familie bedreigd. Zal hij hen kunnen beschermen, zelfs wanneer er een grote bosbrand uitbreekt?

Zie ook de reacties bij de film Kimba the White Lion: Symphonic Poem (1991).

avatar van kwinz
Mooie film met prachtig geanimeerde landschappen. Prachtig ingesproken. 5 sterren waard. Maar sommige mensen beweren dat deze film na is geaapt door Walt Disney's The Lion King. Dit mag dan wel misschien zo zijn, maar dan is dat niet de rede om die film niet te kijken. Want die is net zo mooi gemaakt. Alleen is Jungle Empeor Leo later uitgekomen. The Lion King aapt deze film dus eigenlijk niet na, maar een andere film, of de serie van Kimba de Witte Leeuw!

film_kaza
Is dit Kimba de witte leeuw? Ik had er vroeger banden van maar een gelijk verhaal kan ik er niet in vinden. Maar dat kleine leeuwtje herinner ik me nog wel.

avatar van kwinz
Zoiets dus. Ik heb die videoband daarvan ook nog! tu)

avatar van kwinz
Ik wil deze film op DVD hebben. Maar waar kun je 'm eigenlijk kopen of bestellen? Hoeveel kost ie dan? Is hij wel in Nederland verkrijgbaar? Voor degenen die deze film toch nog helemaal willen zien, in het Engels dan, kun je naar www.youtube.com gaan en type dan in "Jungle Emperor Leo" dan ga je ff naar beneden scrollen en dan zie je vanzelf: "Jungle Emperor Leo Part 1" staan. Zo ga je van Part 1 verder tot het verhaal af is gelopen! Handig nietwaar? :$

Ik ben niet zo een fan van deze film
Maar ik ken een iemand en zij vint deze film een spetter!

Crizzy schreef:
Ik ben niet zo een fan van deze film
Maar ik ken een iemand en zij vint deze film een spetter!

Maar ik vind deze film wel leuk!

avatar van kwinz
Even een foutje: De welpjes heten Lune en Rukio.

avatar van TheLionKingFan
Zou hem wel willen zien.
Ben heel erg fan van Lion King en ook fan van Kimba.
Ik heb wel een dvd met de afleveringen 'De Blauwe Leeuw' en 'Kimba wordt vader'. Die duurt 45 minuten

avatar van lordsnoopy
Als fan van The Lion King hoor je vaak genoeg over Kimba de Witte Leeuw en hoe Disney TLK gekopieerd zou hebben. Dus reden genoeg voor mij om eens naar de Japanse tegenhanger van The Lion King te kijken. Oké, Leo is niet direct Kimba maar deze film zou zelf ook weer op het originele manga verhaal gebaseerd zijn. (Kimba heb ik zelf nooit gezien dus daar kan ik verder (nog) geen uitspraak over doen wat betreft overeenkomsten)

Eén van de mooiste aspecten van TLK vind ik de animatiestijl en de warme Afrikaanse decors. Jungle Emperor Leo heeft een iets grotere diversiteit aan decors (circus, besneeuwde bergtop) die, met name in de panorama shots, mooi tot uiting komen.
Maar verder kan ik niet echt zeggen dat ik een fan ben van de animatiestijl uit deze film. Alle dieren zien er te blij / onrealistisch uit. Ze dartelen van hot naar her en de plot twist dartelen mogelijk nog meer dwars door de film. Van een schattige openingsscène naar 1) het ontdekken van een vliegtuig door de twee welpjes naar 2) het binnenvallen van de mensen op zoek naar de Moonlight Stones naar 3) het ontsnappen van de dieren aan het vuur en daarna een vloedgolf naar 4) de plaag die opeens door het oerwoud raast naar 5) Lune die ondertussen is meegevoerd door het water en uiteindelijk in een circus terecht komt naar 6) Dr. Moustache die alle dieren redt door toevallig het juiste aantal anti-virus injecties bij zich te dragen naar 7) Lune die na een brand in het circus terug naar de jungle keert met een boot terwijl de Bad Guys de Mount Moon vinden en dan uiteindelijk naar terug Leo naar die, deels samen met een Mammoet, de enige twee goede mensen uit de expeditie begeleidt naar de top van de berg en 8 ) waar hij zichzelf uiteindelijk opoffert voor de laatste overgebleven persoon
Kom op zeg: kies een paar obstakels uit het verhaal en probeer niet alles erin te verwerken.
Ik begrijp dat ze Dr. Tezuka's originele manga verhaallijn willen volgen; maar voor een film met maar 100min speelduur wordt het gewoonweg teveel.
Alles volgt elkaar te snel op en er is geen/weinig tijd voor verdieping in de personages.

Voor de nieuwsgierigen, de overeenkomsten tussen The Lion King en deze film (let op spoilers):
- Bepaalde fragmenten van de openingsscène: zoals de manier waarop de neushoorn omhoog kijkt en de stokstaartjes die op een heuvel naar een bepaald punt in de verte kijken.
- Beide koningen hebben een hyperactieve eigenwijze vogel en mysterieuze raadsheer in de nabije vriendenkring: Zazuu - Coco en Rafiki (baviaan)- Burazza (soort luiaard?)
- De leeuwen hebben een eigen plaats van waar ze regeren: Pride Rock - Kasteel Ruïne
- Tevens hebben beide koningen een mooie rots als uitkijkpunt over het gehele koninkrijk.
- De koningskinderen worden aan de andere dieren gepresenteerd die op hun beurt buigen. Al heeft Leo een zoon en een dochter.
- Beide koningen gaan dood om iemand te redden; Mufasa om Simba te redden, terwijl Leo zichzelf opoffert zodat de professor de terugreis kan maken (vlees + huid)
- Op het einde: Simba en Lune zien beide hun vader terug in de wolken; al ziet Lune hem als een vorm in de wolken en is hij nog een welp. Simba ziet zijn vader pas weer als hij volwassen is en heeft zelfs nog een gesprek met Mufasa's geest

Bij de doelgroep van deze animatiefilm heb ik ook enkele vraagtekens. Oké er komt geen bloed duidelijk naar voren; maar dieren/mensen die doodleuk neergeschoten worden, sterven in een lawine, moeras of iets dergelijks en natuurlijk niet te vergeten Leo's opoffering zijn nu niet altijd even kind vriendelijke scènes.

Ik had gehoopt dat de film iets meer leek op The Lion King (gezien beide films op dezelfde manga gebaseerd (zouden) zijn), maar helaas was dat een teleurstelling.