La Ciénaga entre el Mar y la Tierra (2016)

Alternatieve titel: Between Sea and Land

Colombia

geregisseerd door Carlos del Castillo
met Jorge Cao, Manolo Cruz en Vicky Hernández

La Ciénaga Grande de Santa Marta is een rivierdelta aan de monding van de Magdalena in Noord-Colombia. De kleine Alberto woont er met zijn moeder Rosa in een paalhut. Op een dag voelt hij hevige spierpijn en hij krijgt verlammingsverschijnselen. Het verdict is hard: hij lijdt aan een erge vorm van dystonie, een spierziekte die ernstige motorische storingen en een gehele verlamming kan veroorzaken. Inmiddels is Alberto 28 jaar. Hij voelt zich gevangen in een willoos lichaam, gekluisterd aan zijn bed en een ademhalingsmachine. Hij hoopt ooit de weidse oceaan te mogen aanschouwen, een 300-tal meter verderop. Soms krijgt hij het gezelschap van een jeugdvriendin, de bloedmooie Giselle, op wie hij stiekem verliefd is. Zijn moeder vindt dat ze Alberto’s hoofd op hol brengt en hem valse illusies doet koesteren.