• 8.555.037 stemmen

Alternatieve titel: One Arabian Night

Oorsprong: Duitsland

Geregisseerd door: Ernst Lubitsch

Met onder meer: Pola Negri, Paul Wegener en Ernst Lubitsch

IMDb beoordeling: 6,1 (748)

Oorspronkelijke taal: Duits

Plot Sumurun

Bagdad, negende eeuw. De oude sjeik en zijn zoon zijn beide verliefd op dezelfde vrouw, Zuleika, beter bekend als Sumurun, de mooiste vrouw uit de harem. Zij echter moet niets van de twee mannen hebben, zij is namelijk smoorverliefd op de stoffenhandelaar Nur-Al Din. Wanneer een rondreizend theatergezelschap Bagdad bezoekt voor een aantal dagen, krijgt Zuleika minder aandacht van de twee heren. Zij zijn in de tussentijd verleid door een exotische buikdanseres die optreedt met een gebochelde goochelaar. De danseres speelt vader en zoon tegen elkaar uit, met als doel het bemachtigen van hun goud, en dat gaat niet zonder bloedvergieten.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Head Eunuch

Der Sklavenhändler

avatar van Dick2008

Dick2008

Kwam op deze film via Thief of Bagdad en gezoek naar een Duitse film. Eigenlijk ben ik helemaal geen liefhebber van dit soort films, veel te oud. Zal ook wel de oudste speelfilm zijn die ik tot nu toe heb gezien. Was jaren geleden op de Duitse tv. Er werd toen aandacht besteed aan de in Duitsland geboren regisseur Ernst Lubitsch. Toen hadden ze deze film terug gevonden of gerestaureerd, weet niet meer. Gezien het jaartal vond ik het toch best grappige bijzondere film waardoor ik toen ben blijven kijken.

avatar van Flavio

Flavio (moderator films)

Geen hoogstaande film van Lubitsch, een vrij eenvoudig en niet bijster boeiend verhaaltje. Waarom er avnotuur als genre staat vernoemd mag Joost weten, misschien omdat het zich in een exotisch oord afspeelt. Dankzij de vrouwelijke leads en de decors is het nog wel redelijk OK, en de harem-scenes waren leuk, maar Lubitsch zou later veel en veel beter werk afleveren. Dit is de eerste keer dat ik hem als acteur zag trouwens, hij speelt een vrij prominente rol. Goed geschminkt want hij ziet er uit als 60 maar is nog in zijn roaring 20s.

avatar van kshanti

kshanti

Uit de box set Lubitsch in Berlin is dit mijn vierde film (voorlopig keurig in volgorde). Het is met voorsprong voorlopig ook de zwakste film van de hoop, ondanks zeer indrukwekkende decors en een ware sterrencast (voor die tijd zeker). Het blijft een oppervlakkige sekskomedie, een fantasie van het Oosten met een harem, danseressen, sjeiks, etc. Waar de sprookjes van Duizend en één nacht vaak nog ergens een moraal hebben, is daar hier niets van te merken. Weinig diepgang, ordinaire verboden liefdesverhalen die overdreven theatraal in beeld worden gebracht. Hopelijk zijn de resterende twee films meer de moeite waard.