Sumurun (1920)

Duitsland
Avontuur / Drama

geregisseerd door Ernst Lubitsch
met Pola Negri, Paul Wegener en Ernst Lubitsch

Bagdad, negende eeuw. De oude sjeik en zijn zoon zijn beide verliefd op dezelfde vrouw, Zuleika, beter bekend als Sumurun, de mooiste vrouw uit de harem. Zij echter moet niets van de twee mannen hebben, zij is namelijk smoorverliefd op de stoffenhandelaar Nur-Al Din. Wanneer een rondreizend theatergezelschap Bagdad bezoekt voor een aantal dagen, krijgt Zuleika minder aandacht van de twee heren. Zij zijn in de tussentijd verleid door een exotische buikdanseres die optreedt met een gebochelde goochelaar. De danseres speelt vader en zoon tegen elkaar uit, met als doel het bemachtigen van hun goud, en dat gaat niet zonder bloedvergieten.

Dick2008
Kwam op deze film via Thief of Bagdad en gezoek naar een Duitse film. Eigenlijk ben ik helemaal geen liefhebber van dit soort films, veel te oud. Zal ook wel de oudste speelfilm zijn die ik tot nu toe heb gezien. Was jaren geleden op de Duitse tv. Er werd toen aandacht besteed aan de in Duitsland geboren regisseur Ernst Lubitsch. Toen hadden ze deze film terug gevonden of gerestaureerd, weet niet meer. Gezien het jaartal vond ik het toch best grappige bijzondere film waardoor ik toen ben blijven kijken.