• 8.351.686 stemmen

Genre: Oorlog / Historisch

Oorsprong: Canada

Geregisseerd door: John N. Smith

Met onder meer: Gary Reineke, Victor Garber en Robert Joy

IMDb beoordeling: 6,8 (157)

Plot Dieppe

"Desperate times, desperate men, desperate measures"

1942. In Engeland wachten de daar gelegerde Canadese troepen al enkele jaren op orders om in actie te komen. In afwachting van hun eerste gevecht, stijgt de onrust en de frustratie onder de soldaten. Ondertussen zijn de voorbereidingen voor een aanval op het vaste land bij Dieppe in volle gang, maar door politieke onenigheid worden de bommenwerpers en slagschepen, die de aanval tot een succes moeten maken, niet geleverd. Toch wordt tot de aanval overgegaan en zijn de gevolgen vernietigend...

avatar van De Blauwe Rijder

De Blauwe Rijder

Waargebeurd verhaal, ondanks de redelijk goed acterende acteurs wordt deze film langdradig gebracht. Het duurt allemaal zo tergend lang. Om het drama van de canadezen nog enigzins op te leuken werden er nog een aantal totaal onnodige en zelfs storende liefdesverhaaltjes er bij verzonnen. Film stelt weinig voor alleen het laatste half uurtje maakt het nog enigzins goed.

avatar van A.L.I.E.N

A.L.I.E.N

DIEPPE: The Final Attack

Weet je, dit is echt een TOP FILM! Het steengoede verhaal, de ijzersterke acteerprestaties (van O.A.: Victor Garber, Peter Donat, Gordon Currie en Gary Reineke) en de mooie muziek zorgden er voor dat ik 3 uur lang op het puntje van mijn stoel zat en ik af en toe flink op mijn nagels heb moeten bijten. Een mooi verhaal over een groepje soldaten, die vol enthousiasme uitkijken naar de slag van Dieppe, maar eens het zo ver is, beseffen ze dat oorlog leuk is vanuit een luie stoel, maar niet wanneer je daar staat en je leven aan een zijde draad hangt.. Door politieke conflicten, draait de slag uit op een totale ramp, en een nederlaag voor Engeland en Canada. de film laat op het einde zien hoe zwaar (zowel fysiek als mentaal) het Canadese leger (of wat er nog van rest) is toegetakeld na de ongelijke slag op Dieppe. Daar wordt je echt wel stil van.

De film heeft ook wat weg van latere films als B.V. "Saving Private Ryan".(1998), Je zou haast zeggen dat de scenarioschrijvers van die film, naar deze hebben gekeken (vooral die laatste scene) De titel "Dieppe" wordt overigens niet uitgesproken als Diepe (zoals b.v.: een DIEPE kuil) maar als "Djep".

Echt een aanrader, deze sterke oorlogsfilm. Een 5.0!