Un Dimanche à Kigali (2006)

Alternatieve titel: A Sunday in Kigali

Canada

geregisseerd door Robert Favreau
met Luc Picard, Fatou N'Diaye en Céline Bonnier

Bernard Valcourt, een Canadese journalist, wil in 1994 een documentaire maken over aids in Rwanda. Tijdens zijn verblijf valt hij voor de mooie serveerster Gentille. In het losbarstende geweld van de Rwandese genocide raken ze van elkaar gescheiden. Enkele maanden later keert Valcourt naar Rwanda terug in de hoop Gentille terug te vinden.

avatar van valerio2003
weet iemand of deze film te huur of te koop is ergens?
ik kan er niks over vinden helaas
ik hoop dat iemand mij kan helpen die dit leest

Raffael77
Zeer aangrijpende film over de genocide in Rwanda.
Een strijd dat tussen de Hutu's & Tutsi's gingen maar eigenlijk de Tutsi's met grote aantallen werden afgeslacht door Hutu's terwijl zij allen gewoon Rwandezen zijn.

een film vol liefde en haat en is zeker de moeite waard om te kijken.

Hartverscheurende film. Uitermate gevoelig gespeeld.

Aangrijpende en confronterende film.
Hartverscheurend vooral naarmate de film naar het einde gaat.
Je weet eigenlijk van te voren al hoe het een en ander gaat verlopen.
Maar toch weet " An Sunday in Kigali" voor een verrassend einde te zorgen. Maar ook dit slot slaat als een moker in en laat je als kijker niet onberoerd.

avatar van Scorpio11
De film deed mij denken aan Hotel Rwanda. Deze film toont 1 van de vele gruwelijkheden die daar gebeurd zijn. Zeer aangrijpende film. 4*

avatar van valerio2003
;(
Scorpio11 schreef:

helemaal mee eens en bedankt scorpio11 voor die mooie film.

In de beginne had ik wat last met de figuur en het spel van Lic Picard, maar naarmate de film vorderde moest ik mijn mening herzien. Uiteindelijk zet hij iets heel sterk neer : de verliefde journalist gaat over in een vertwijfeld en diep ontgoocheld mens om uiteindelijk, gebroken, zijn verdriet uit te huilen.
Sterke film over de onmenselijke genocide die zich afspeelde en de terechte kritiek op de apathische houding van de Westerse wereld.
Toch verwonderlijk dat dergelijke films zo weinig bekeken worden of moeten ik zeggen vertoond ?

Mooie film, goed spel van alle acteurs. Maar ergens mis ik toch iets in deze film. Het constant switchen tussen heden en verleden vind ik soms nogal storend. Het gaat allemaal ook wat te traag, vind ik. Maar dat verandert niets aan het feit dat dit een aangrijpende film is. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat je deze meer dan eens wil zien.

avatar van JJ_D
Ah, het is allemaal al eerder gedaan, en bovendien veel beter. 'A Sunday in Kigali' zwelgt in de tragiek van zijn thema, en vertelt het verhaal van de "machteloze hulpverlener" dat we intussen al door en door kennen. In plaats dat de videobeelden authenticiteit uitstralen, dragen ze voornamelijk bij aan het kleffe sentiment dat voortdurend overheerst. Bovendien zit er nog een stereotiep liefdesverhaal doorheen geweven, dat in plaats van extra spanning vooral irritatie aan de man brengt.

Helaas heb ik de film niet volledig gezien, en kan ik bijgevolg niet stemmen. Voorlopig sta ik echter op 2*

(En wie maakt eindelijk eens een echt goeie film over de Hutu's-Tutsi's-kwestie?)

Super film laat echt wat zien over de situatie in Rwanda

avatar van Fryce
Indrukwekkende film. Mooi gemaakt, spannend.

Goede film. Vond hem iets minder dan http://www.moviemeter.nl/fi.... Ik denk vanwege de hoofdpersoon, Bernard Valcourt spreekt me niet zo heel erg aan moet ik zeggen. Ook http://www.moviemeter.nl/fi... vond ik iets beter wegkijken puur omdat hier meer actie in zat. Al bij al toch een indrukwekkend, aangrijpend verhaal met redelijke acteerprestaties en een hele mooie sfeer. 3,5*

avatar van Mug
Mug
Euhm, de link met The Last King of Scotland ontgaat me helemaal....

avatar van 93.9
Mug schreef:
Euhm, de link met The Last King of Scotland ontgaat me helemaal....

Over intelligent over komem gesproken.