L'Homme du Train (2002)

Frankrijk / Verenigd Koninkrijk / Duitsland / Japan
Drama / Komedie

geregisseerd door Patrice Leconte
met Jean Rochefort, Johnny Hallyday en Charlie Nelson

Milan (Johnny Hallyday) is een overvaller, Manesquier (Jean Rochefort) een gepensioneerde poëzieleraar. De film vertelt het verhaal van een onwaarschijnlijke ontmoeting tussen twee mannen die samen gebracht worden door omstandigheden, beiden de weg overpeinzend die ze niet genomen hebben.

Mooi idee, knappe cast, zeer goed geacteerd (Haliday en vooral Rochefort), veel kleine leuke vondsten maar... de plot vond ik geforceerd, erover, en tegelijk teleurstellend... Hier was volgens mij méér mee te doen!

Het verhaal is eigenlijk buitengewoon simpel. Een subtiel, wezenlijk, maar ook enigszins gekunsteld karakterportret over twee tegenstrijdige oudere mannen, wier levens elkaar kort kruizen (waarbij de een de ander zou willen zijn) en die een onwaarschijnlijke vriendschap voor elkaar ontwikkelen. Soms deed de productie me denken aan een een buddyfilm. Het raadselachtige bizarre einde heb ik niet begrepen.

avatar van badfans69
remake , The Man on the Train (2011)

avatar van mayhemblik
Prachtige film met twee heerlijke mannen om naar te kijken en luisteren.