La Balia (1999)

Alternatieve titel: The Nanny

Italië

geregisseerd door Marco Bellocchio
met Fabrizio Bentivoglio, Valeria Bruni Tedeschi en Maya Sansa

Rome, begin 20e eeuw. De geboorte van een zoon heeft niet de verwachte vreugde opgeleverd in het huis van de psychiater professor Mori. Zijn vrouw Vittoria voelt een afkeer voor het kind, dat weigert bij haar te drinken. Er zit voor Mori niets anders op dan een voedster te zoeken. In de arme dorpen rond Rome zijn veel jonge moeders bereid deze taak op zich te nemen. Uiteindelijk valt Mori's keus op Annetta, wier man wegens revolutionaire activiteiten in de gevangenis zit. De baby bloeit op dankzij de hartelijke zorgen van Annetta.

avatar van E V
E V
Hele langzame film, mooie beelden, ingehouden acteren,
Valeria Bruni Tedeschi heeft een aparte stem.

speranza
Maya Sansa speelt in deze film een prachtige rol. Deze film is het begin van haar inmiddels imposante loopbaan.

avatar van Mads Smikkelsen
Mooie film, mooie mensen (goed acterend) mooie sfeer, langzaam maar zeker niet saai! Ik moet eens meer gaan zien van Bellocchio!!

avatar van Mads Smikkelsen
Ik moet de film nog een keer bekijken, in het begin was er 1 baby en aan het eind waren er 3, vraag; hoe komt zijn vrouw aan een baby in hun 2e huis??

avatar van wendyvortex
Wel eens een hap droge muesli gegeten?
Dat is ongeveer te vergelijken met het kijken naar deze droge literatuur-verfilming.
Gekeken naar aanleiding van bovenstaande positieve kritieken. Ik verwachte dus zoiets als "De Klompenboom" of "Kaos". Wat kreeg ik? Een film vergelijkbaar met al die kurkdroge zonder enige visie van de regisseur gemaakte Nederlandse films.
Alleen geschikt voor mensen die "Blonde Dolly" of "In De Schaduw Van De Overwinning" briljante films vinden.
Ook Italiaanse regisseurs (normaal een door mij zeer gewaardeerd filmland) blijken ook gewoon dezelfde fouten te kunnen maken als hun Nederlandse collegas.
Voorlopig slechtse film die ik gezien heb in 2009.

avatar van Mads Smikkelsen
Ik ben gek op droge muesli!! Kopje thee erbij!! hmmm................
Blonde Dolly????????? Schaduw van de overwinning?????????
Nooit van gehoord........!!

avatar van wendyvortex
Ik zal je verraden dat ik Karakter en De Aanslag ook vreselijk saaie literatuurverfilmingen vindt.

avatar van Mads Smikkelsen
Dat is jouw goed recht...........Ik zal eens naar de Klompenboom gaan kijken, die heb ik nog niet gezien en tot mijn schaamte moet ik toegeven dat ik Kaos nog steeds niet heb gezien.
Ik blijf toch bij mijn 4, en niet omdat ik een wansmaak heb maar omdat smaken gewoon verschillen, denken in grijstinten heeft zijn voordeel.

avatar van breedbeeld
Een aantal scenes in de laatste 10 minuten vergeef ik deze film zonder moeite.
Boeiend, geweldig geacteerd niet in het minst door Tedeschi, die me overigens aan Sculli uit de X-Files deed denken ( duurde wel even voor ik wist aan wie ze me deed denken )
en goed verfilmd .

Mooi debuut van Maya Sansa, maar verder valt de film niet mee hoewel het basisgegeven voor het plot op zich best interessant is. Film kent te weinig diepgang en heeft te veel aandacht voor de schrijflessen, terwijl de veel te vroeg afgevoerde Bruni Tedeschi nauwelijks nog in beeld komt. Bellocchio had meer moeten doen met de driehoeksrelatie. Het abrupte slot liet mij met een onbevredigd gevoel achter.

Mooie film met schitterende cast. Misschien worden de key-elementen en beetje te vlug afgehandeld ten gunste van de sfeer en de poëzie, maar dat is ook typisch voor Pirandello zelf...