Deadwater (2008)

Alternatieve titels: Black Ops | Nazi Dawn

Thriller / Horror

geregisseerd door Roel Reiné
met Lance Henriksen, James Russo en Gary Stretch

Een oorlogsschip uit de Tweede Wereldoorlog wordt in de Perzische Golf geplaatst, maar na een tijdje hoort men niets meer van dit schip. Een Marine elite korps, samen met een NCIS onderzoeker en twee wetenschappers worden erop uitgestuurd om ervoor te zorgen dat het schip weer in goede handen valt.

avatar van Dyrolfo
Vandaag maar eens even gekeken.....(gaap) Wat een ongeloofwaardig en saaie film...een 0,5....

Heb hem vandaag ook gezien. Een redelijke B film met een nogal vreemd verhaal en dito plot. Neem geen moeite om hem te zien en als thriller slaat ie ook al nergens op

Inmiddels in de States op dvd. Het betreft hier echter niet de cut zoals de regisseur die graag gewild zou hebben....

DVD Pacific - DVD - Black Ops - dvdpacific.com

avatar van Macmanus
Waarom staat er Rebel Wan als regisseur?

avatar van Quentin
Pseudoniem, Reine was het oneens met de cut die de producers maakten. Rebel Withouth A Name.

avatar van AsianFreak
Film balanceerd op 2 genres doorelkaar; 'geesten-horror' en/of aktie, maar het lijkt alsof de regisseur niet precies wist welke het zou worden. Voor de rest aardig verhaal, slechte uitwerking, Lance Henriksen is puur om de film enige vorm te geven. 2.5, lijkt me beslist geen overbodige luxe...

avatar van lagaiske
Schip vol lijken.
Geest op schip.
Euuuhhh... deja vu. ..ghostship maar dan zonder het gore en veel veel slechter uitgewerkt.
Stomme film.Zonde van mijn tijd.
En what the fuck doet Lance Henriksen in zo een kut film!!!!

avatar van Macmanus
Ik kan wel begrijpen dat je je echte naam niet aan deze film wil verbinden.

Want het was weer eens totaal onder de maat. Was Pistol Whipped slecht, maar ik had nog wel een heel klein beetje hoop dat Reine wellicht met iets minder actie wel iets half degelijk kon maken. Maar helaas bewijst deze film dat het hij geen goede filmmaker is. En dan druk ik me nog netjes uit.

De film stelt niks voor. Er worden mensen omgelegd in het eerste deel en dat blijkt doorheen de film een nazi-zombie-geest te zijn. Geen origineel idee verder maar kun je best een geinige b-film van maken. Zoals Paul W.S. Anderson deed met Event Horizon bijv. Maar dat lukt in deze film helaas niet.

Kort gezegd is de film gewoon dodelijk saai. Nooit heb je een gevoel van spanning of ben je benieuwd wat voor wezen er nou eigenlijk ronddoolt. De corny dialogen en de werkelijk vreselijk slecht gefilmde shots helpen ook weinig. Hou is op met die steadycam de hele tijd zelf te besturen aargh. Ga met je dikke reet gewoon eens zitten voor je afkijk monitoren en dan zie je misschien beter wat er nog gefilmd moet worden!

0.5* Geef mij maar Uwe Boll stukken leuker.

Tja, wat zullen we hier eens van maken. Op zich is Deadwater een zoveelste studiowerkje, die eigenlijk nauwelijks zijn genrebroeders overtreft op wat voor manier dan ook. Toch kent Deadwater wel enkele momenten die de film nét dat beetje extra flair geven, om niet geheel in het verdomhoekje gedrukt te worden.

Met name naar het einde toe zijn vooral enkele scènes met Henriksen bovengemiddeld aardig; Lance laat zien dat ie het acteren niet verleerd is. Zelfs niet met een script waar je eigenlijk niet zo gek veel mee kan als acteur.

Visueel gezien is Deadwater best aardig, alhoewel ik de hand held en steadycam shots van Reine er altijd een beetje pover uit vindt zien. Het is natuurlijk niet voor niets dat er betrekkeijk weinig goede steadycam operators zijn. In de strakke cameravoering (de rijders en crane shots) laat hij zien dat hij daadwerkelijk filmen kan. De hand held shots hebben hoogstwaarschijnlijk een dynamische functie, maar echt werken doet dit helaas zelden.

Helaas heeft Reiné zich tot dusverre nog niet bewezen met écht een goede film, maar ik geloof wel dat hij hier de potentie voor heeft. Met een goede DOP, een fatsoenlijk script en een handvol interessante acteurs denk ik dat Reiné er een meer dan aardige film van weet te maken.

Nu is Deadwater niet goed, maar door enkele interessante scènes is het geheel best aardig. En dat dit van Reiné afkomstig doet mij toch ook lichtelijk neigen naar een chauvinistische stem.

Vind het camerawerk in zijn films juist vaak een positief punt. Zijn films - op Adrenaline na, die ik wellicht een herkansing moet geven - hebben allemaal iets, maar echt eruit komen doet het nog niet. Volg Reiné's carrière toch met bovengemiddelde interesse.

Same here, alhoewel ik me dus afvraag of Reiné niet beter af is met een goede DOP naast zich in plaats van het steeds zelf te doen...

avatar van 606
Niet al te best veel te eentonige film.
Zat totaal geen spanning in.
Acteren was van een laag niveau.

2,5 ster

avatar van Boeikens
Beetje militaire Ghostship.

Het verhaal is uiteraard weinig origineel maar de sfeer vond ik wel mooi duister en claustrofobisch. De spanning was eerder matig, vooral in de tweede helft als men weet wie wat is.
Een paar goede gore stukjes die wel wat langer in beeld hadden mogen blijven om er meer efect uit te halen.
De acteurs, op Lance Henriksen na, waren eerder matig.