Black Sun (2005)

Verenigd Koninkrijk
Documentaire

geregisseerd door Gary Tarn
met Hugues de Montalembert

Schilder Hugues de Montalembert werd blind in de lente van 1978 als gevolg van een brute overval. Zijn belagers wierpen verfverdunner in zijn ogen, een dag later was hij blind. Voor iemand die zijn hele leven afhankelijk was geweest van visuele stimuli, kwam de duisternis als een harde klap, maar de Montalemberts hersenen gingen gewoon door met het maken van beelden. "Vision is a creation, not a perception", zoals hij het zelf zegt. In Black Sun vertelt hij zijn verhaal: de moeilijke periode van woede en wanhoop over zijn lot, over de reacties van goedbedoelende kennissen, over de fysieke pijn en over hoe hij uiteindelijk zijn leven weer in handen nam.

avatar van danuz
Montalembert's bedwelmende spraakwaterval is al grandioos, Tarn's beelden weten hierin mee te gaan: travelogue enerzijds (Sans Soleil-stijl), maar ook spannende juxtaposities en interessante associaties. En dan de inhoud: verbijsterend, inspirerend, deprimerend, bevrijdend.