Fang Xiang Zhi Lu (2006)

Alternatieve titel: The Road

China

geregisseerd door Jiarui Zhang
met Wei Fan, Yuan Nie en Jingchu Zhang

Een liefdesverhaal uit China tijdens de culturele revolutie. Buschauffeur Lao Cui is stiekem verliefd op conductrice Li Chunfang. Echter wordt Li verliefd op Liu Fendou, een dokter uit Shanghai die ze in de bus ontmoet. Een verboden relatie.

avatar van NKyou
Met de prachtige Zhang Jingchu!

avatar van NKyou
Prachtige film die mij wel achterlaat met gemengde gevoelens.

The Road vertelt het verhaal van Li Chunfang. Opgesplitst in tijdsbeelden van de zestiger jaren tijdens het communisme naar de modernde 21e eeuw.

Werkelijk schitterend vertolkt Zang Jingchu de rol van zowel de jonge Chunfang als de ouder wordende. Sterk en naturel, met nergens een hapering of een ergernisje. Mede hierdoor weet het verhaal mij enorm te raken. Ogenschijnlijk een vrij eenvoudig liefdesverhaal ontpluimt zich, met de nodige erg fraaie scenes. De buschauffeur, lief en zorgzaam voor Chunfang, ziet haar verliefd worden op de dokter. Toch blijft hij haar steunen en met de ontroerende scene in de bioscoop wordt het begin gezet voor een heel mooi verhaal.

Door de tijd van de film zo uit te rekken naar een halve eeuw zie je China veranderen. De bus zie je overgaan van modern naar ouderwets en van verloren tijden. Slechts een vergeten 'symbool' wordt het van het communisme. Maar waar de bus verandert doet Chunfang dit niet. Vasthoudend aan de oude tijden zie je haar op een gegeven moment in slaap vallen voor de tv, een pijnlijke en treffende scene. Met name het einde is briljant! De oude Chunfang op weg naar het graf van Lao Cui zie je in een moderne bus een tunnel inrijden. Het volgende shot geeft de andere kant van de tunnel weer waar de oude bus uitkomt gepaard een mooie flashback. Vervolgens krijg je een van de mooiste en ontroerendste eindshots te zien.

De regie is echter het grootste minpunt van deze film. De kijker krijgt een hoop fantastische landschappen te zien waar de bus doorheen toert, evenals nog meer heerlijke interludes. Gepaard met een soundtrack van Shigeru Umebayashi (oa. 2046) moet dit een geweldig gevoel opleveren. Dit doet het dan ook, maar Jiarui weet telkens weer de interludes te vroeg te laten eindigen , echt niet leuk! Ook wordt er een aantal maal gebruik gemaakt van het wegfaden van het beeld naar een zwart scherm. Dit voelt erg ongepast en wat amateuristisch aan, en ook dit wordt vaak te vroeg toegepast.

Over het algemeen dus een film van jewelste, waar ik een aantal maal erg door ben geraakt. Ik hield het niet droog op't einde. Volle 4,5* dan ook meer dan waard. Een aanrader voor diegene die wel houdt van een mooi levensverhaal gemengd met de Chinese cultuur en historie.

Had de film een andere regisseur (Yimou, WKW) gekend die de interludes langer had weten te houden was een 5* niet meer dan logisch geweest.