Il Coltello di Ghiaccio (1972)

Alternatieve titels: Knife of Ice | Detrás del Silencio | Silent Horror

Italië / Spanje
Misdaad / Drama

geregisseerd door Umberto Lenzi
met Carroll Baker, Sergio Ciani en Ida Galli

Op 13-jarige leeftijd was Martha getuige van een verschrikkelijk treinongeval waarbij haar ouders om het leven kwamen. Door dit jeugdtrauma heeft ze sindsdien geen woord meer gesproken. Vele jaren later leeft ze bij haar oom op het Spaanse platteland. Wanneer dan haar nicht met verschillende messteken wordt vermoord door een maniak, lijkt de reeds getraumatiseerde Martha het volgende slachtoffer te worden.

Standaard Italiaanse thriller. Alhoewel een murder mysterie, zou ik het geen giallo noemen, daar mist het teveel specifieke stijlmiddelen van het genre voor. Nergens echt spannend of fris.

avatar van interista2001
1 december op dvd in de VS!

LOL,vergeten mijn bericht te plaatsen net,wat een mong .Kort dan:een gezapige Lenzi die voortkabbelt in een jaren '30 tempo.No sleaze,no gore.Standaardthriller met voorspelbare uitkomst voor ervaren kijkers,acteerwerk redelijk,dialogen onnozel,cinematografie doorsnee.Setting in omgeving van Gerona,maar lijkt qua grauwte wel op Zwitserland.De gimmick rondom stommetje spelen van Baker gaat al snel vervelen.1 Opvallend detail:uitgekomen in hetzelfde jaar als NSSUP van Fulci,treedt hier ook een speelgoed Donald Duck op.Inside joke?

avatar van mayhemblik
Heel gewoontjes.

avatar van perceived
Vond dit toch een aardige Lenzi. Wellicht wat traag, maar nergens vervelend of saai. Best wel een lekkere soundtrack ook, vooral die theme-track.

avatar van Noodless
Verwacht geen giallo, dit is gewoon een mysterieus dramatisch verhaal waarin een maniak het dorp onveilig maakt. Of is er meer aan de hand? Evelyn Stewart speelt de nicht van Martha (Carroll Baker) en is helaas niet lang aanwezig in de film. Baker zit goed in haar rol en bij de rest van de cast is de overtuiging wat minder aanwezig. Zo is Alan Scott als de dokter te prominent aanwezig en betweterig, George Rigaud als de oom een niet zo overtuigend personage ( zeker gezien de uitwerking naar het einde toe ) en Eduardo Fajardo als Marco te opvallend. Wat niet weg neemt dat het mysterie voldoende interessant blijft tot het slot. Helaas wordt dat slot wel erg simplistisch en zonder spanningskracht uitgewerkt.
Beetje jammer. 6/10