Island of Doomed Men (1940)

Thriller / Drama

geregisseerd door Charles Barton
met Peter Lorre, Rochelle Hudson en Robert Wilcox

De sadistische Stephen Danel is de baas op een gevangeniseiland, waar hij de gevangenen met grote regelmaat martelt en ze misbruikt voor slavenarbeid. Mark Sheldon, agent voor de regering, gaat naar het eiland om daar te infiltreren en Danel op heterdaad te betrappen.

avatar van Dogie_Hogan
IK geef de voorkeur aan deze poster: link.

avatar van SnakeDoc
Film komt een beetje afgeraffeld over. Het verhaal heeft de potentie om hier iets groots en spectaculairs van te maken, maar dit is mijn inziens een beetje uitgebleven.

Peter Lorre zet overigens een geweldige rol neer!

avatar van joolstein
Afgezien van de aanwezigheid van Peter Lorre, die hier op grandioze manier de sarcastische Stephen Danel speelt, is er verder maar weinig leuks te beleven in deze B-film. Lorre is een slavendrijver die op zijn eigen eiland, criminele witte slaven tot slavenarbeid dwingt. En die er zelfs niet voor terugdeinst om zijn eigen vrouw Lorraine (Rochelle Hudson) gevangen te houden. Dat klink best veel belovend maar het valt in alles vooral tegen. Rochelle Hudson acteert afschuwelijk en de rest van de cast ziet er ook uit alsof ze liever ergens anders willen zijn. Maar ook het script laat veel te wensen over omdat het door toevalligheden aan elkaar hangt. Toch geef ik de film een voldoende omdat het verhaal, dat weliswaar erg veilig is, onderwerpen als sadisme, vrouwen- en dierenmisbruik, slavernij en corruptie van macht, bezit. Daarnaast zien we Robert Wilcox die undercover opereert als "Mr. Smith" een paar maal gegeseld worden. Iets wat niet alledaags was in dit soort oudere B-films. Door Peter Lorre en de potentie van het verder simpele verhaal is er net genoeg entertainment om deze film te bekijken. Als is wel erg mager!