En Forårsdag i Helvede (1976)

Alternatieve titels: A Sunday in Hell | A Sunday Day in Hell

Denemarken
Documentaire
111 minuten / 95 minuten (dvd-versie)

geregisseerd door Jørgen Leth

Met behulp van twintig camera's en een helikopter wordt de wielerklassieker Parijs-Roubaix van 1976 in beeld gebracht. Een verslag van een dag in de hel van het noorden, met zijn stoffige achterafweggetjes en kasseistroken die "nog alleen worden gebruikt voor het transport van vee en voor wielerwedstrijden" en die moordend zijn voor mens en materiaal.

avatar van Mug
Mug
Attentie attentie wieler-fans! Programmeer nu alvast uw video- / dvd-recorder!

Geregisseerd door de leermeester van Lars von Trier overigens, voor wat dat waard is.

avatar van Knisper
Klinkt zeer interessant. Zal inderdaad maar mijn recorder in gereedheid brengen, voordat ik het vergeet.

avatar van Vinokourov
He, dit lijkt me tof.

avatar van xenne
een aardige opwarmer voor de helleklassieker van aanstaande zondag. ik vond het eigenlijk nog vrij spannend want ik wist de uitslag niet meer, maar toch vooral interessant als tijdsbeeld : de beelden voor de koers, de organisatie, de verslaggeving, de interviews achteraf (samen met renners in de douche), de koerstaktiek zelf is een stuk minder geevolueerd ... 3

avatar van Mug
Mug
Blijkbaar heeft Canvas flink haar best gedaan met de schaar, een schamele 75 minuten durende versie werd uitgezonden (de kortste tijdsaanduiding voor de documentaire die ik heb gevonden is 95 minuten). Dat er ook in geknipt was, was hier en daar flink duidelijk [zeker de ontwikkelingen in de koers]. Erg jammer.

Desalniettemin een mooie documentaire over de wielersport, en dan ook nog eens over de koers der koersen, Parijs-Roubaix. Van de voorbereidingen (de perfectionist Merkcx die met een liniaal de hoogte van zijn zadel controleert, het scheren van de benen, een zoen van mama), het gehele circus (inschrijving, publiek, pers, reclame, het verven van de eindstreep), de koers zelf (demonstraties natuurlijk, aanvalletjes, lekke banden, valpartijen (niet alleen de renners zelf), open wonden, en een ritje in de bezemwagen), de grand finale, en het circus erna inclusief interviews onder de douche waar de renners het stof van hun lijven wassen.

Voor de leken wordt echt alles uit de doeken gedaan, waardoor de documentaire een goed inzicht geeft in de sport. De twintig camera's waren overal, in de bezemwagen, in de wagen van een ploegleider, op een motor, in de lucht, op strategische plekken naast de weg, etcetera, wat een compleet beeld gaf van de koers.

Ben wel benieuwd naar de 'lange' versie.

vdc
Mug schreef:

Vreemd. Welk belang zou een kwaliteitszender als Canvas er nu bij hebben om deze documentaire niet volledig uit te zenden ?

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Dikke kans dat ze alleen aan een goede geknipte kopie konden komen. Vermoedelijk een bewerking voor de Britse TV (aan het commentaar te horen). Hoogstwaarschijnlijk was het niet Canvas die heeft zitten knippen.

Groot-Britannie is geen wielernatie en Denemarken was het in die tijd ook niet. We krijgen dus een soort wielrennen kijken voor beginners. Voor mensen die dat allemaal al weten vooral interessant omdat er op zoveel plekken camera's waren (in de bezemwagen bijvoorbeeld) en als tijdsbeeld. Hoewel ik deze tijd niet bewust heb meegemaakt (maar een paar jaar later al wel, ik keek vrij jong wielrennen, de genoemde Nederlanders heb ik nog bewust op TV gezien als kleine jongen) maakt het toch wel een beetje nostalgisch. Mooie oude wielershirts met leuke ploegnamen als IJsboerke. Nog gewoon Franse auto's en natuurlijk ook weer een of ander protest.

Heel aardige docu, wat minder dan gehoopt en jammer van de flink geknipte versie.

avatar van Vinokourov
Inderdaad niet een heel bijzondere docu, doordat alles op de vlakte blijft en niet echt diep ingegaan wordt op alles. Maar de beelden maakten toch veel goed. Parijs - Roubaix blijft de mooiste klassieker . Wat me opviel trouwens was dat motoren en volgwagens ontzettend dicht op de coureurs reden, nog meer dan nu het geval is.

avatar van badfans69
Complete docu op Youtube

avatar van notsub
Het is vooral nostalgie, dat in beeld gebracht wordt. Mooie oude shirts, Gios fietsen in het peleton en natuurlijk de grote namen. Daarbij ook Raas en Kuiper, maar vooral de Belgen met faam komen veel in beeld. Het wedstrijdverloop neemt veel tijd in beslag, maar zo af en toe komen er beelden voorbij die je tegenwoordig niet meer te zien krijgt. Voor de liefhebber is dit best aardig.