Politiquerías (1931)

1 stem

geregisseerd door James W. Horne
met Stan Laurel, Oliver Hardy en James Finlayson

In deze spaanstalige remake van hun kortfilm Chickens Come Home uit 1931, speelt Oliver Hardy een succesvolle zakenman die zich kandidaat stelt voor de aanstaande burgermeestersverkiezingen. Een vroegere vriendin chanteert hem echter en dreigt zijn persoonlijke leven op straat te gooien. Wanneer zij hem nog diezelfde avond wil ontmoeten, terwijl Ollie juist allemaal politici op bezoek heeft, stuurt hij Stanley in zijn plaats. Maar dat had hij natuurlijk beter niet kunnen doen.

Een Spaanstalige remake van de kortflim Chickens Come Home uit het voorjaar van hetzelfde jaar. De Spaanse dialogen zijn door de heren Stan en Ollie zelf (fonetisch) uitgesproken en het resultaat schijnt nog best goed te zijn.

Politiquerías is dus geen gedubde versie van CCH, maar is bijna helemaal opnieuw geschoten, met compleet nieuwe scènes, waardoor het verhaal ook een beetje anders is. Tevens werken ze hier met een gedeeltelijk andere, Spaanstalige cast.

Politiquerías staat op nr. 8 van de Laurel & Hardy DVD-serie van Universal Pictures UK.

Ik heb de film gisteren gezien. Deze extended versie van Chickens Come Home is uitgebreid met enkele interesante scènes, namelijk de optredens van een paar goochelaars die hun verbluffende kunsten vertonen, waarmee Oliver Hardy zijn belangrijke gasten die avond wil vermaken.

Het meest fascinerend vond ik nog wel Hadji Ali, een Egyptenaar die de imposante bijnaam "The Amazing Regurgitator" droeg. De beste man drinkt in deze film o.a. liters water en laat dat vervolgens in stralen weer (vanuit zijn maag) uit zijn mond komen. Ook slikt hij handenvol noten in, die hij even later één voor één weer regurgeerd en netjes op een schaaltje deponeert. Erg grappig om te zien, maar het lijkt me toch geen gezonde bezigheid.

Trivia op IMDb: Hadji Ali was a sideshow curiosity world reknown for his ability to swallow various household items, wash them down with water, and then as audience members called out specific items, he would regurgitate them as requested.