Planeta Bur (1962)

Alternatieve titels: Cosmonauts on Venus | Planet of Storms | Planet of Tempests

Sovjet-Unie
Sciencefiction

geregisseerd door Pavel Klushantsev
met Vladimir Yemelyanov, Georgi Zhzhyonov en Gennadi Vernov

Drie Sovjet ruimteschepen krijgen de opdracht om Venus te verkennen. Nog voor dat ze kunnen landen wordt één van de schepen vernietigd door een meteoor. De overige Sovjet kosmonauten besluiten desondanks om toch Venus te gaan verkennen. Tijdens hun verkenning hebben zij de ene aanvaring na de andere met tal van reptielachtige monsters.

avatar van zombie
Maf...net een documantaire gezien over Klushantsev. Een pionier op special effects gebied. Hij was 10 jaar eerder met effecten op de proppen gekomen, zoals te zien in 2001: A Space Odyssey (de ronddraaiende set). Bovendien is deze film opgekocht door Roger Corman, die hem uitbracht onder de titel "Voyage to the Prehistoric Planet". Corman verving de russische actrice door een amerikaanse en stopte nog wat extra schaars gekleedde dames in de film. Op de aftiteling staat niemand meer van de originele cast en is er uberhaupt niets te vinden over de russische komaf. Ik zou graag deze versie willen zien, want in "Voyage to the Prehistoric Planet" zagen de effecten er al erg verbluffend uit...

avatar van Vinokourov
Aardige SF-avonturenfilm, die zich op en rond Venus afspeelt. Het verhaal is niet heel diepgaand, maar er gebeurt gelukkig van alles en nog wat, zodat het niet verveelt. Vooral de special effects en de multifunctionele robot John zijn de moeite waard in deze film . 3*.

avatar van BlueJudaskiss
Een soort Lost World uit de tijd van het communisme. Af en toe best grappig, maar ook erg praterig en traag.

avatar van 606
Voorloper van Paul verhoeven's Starship Troopers maar dan met insecten.

avatar van mrklm
Een relikwie uit de periode van de Koude Oorlog. Deze film begint dan ook met de uitspraak dat het Russische volk ongetwijfeld als eerste in werkelijkheid het leven op Venus [de planeet der stormen waarnaar de titel verwijst] zal zien en eindigt met een hymne op het vaderland. Deze SF-avonturenfilm vertelt het verhaal van 6 kosmonauten die, geholpen door robot Johnny, als eerste Venus verkennen en daar de nodige lowbudget-gevaren tegen het lijf lopen. Door de naïeve special effects is dit natuurlijk erg gedateerd, maar de film neemt zichzelf niet al te serieus. Bovendien zijn de menselijke dilemma's waarvoor de kosmonauten komen te staan geloofwaardig en heel behoorlijk uitgewerkt en gespeeld. Geen meesterwerk, maar een aardige curiositeit, niet te missen voor SF-liefhebbers, mede omdat schlockmeister Roger Corman deze film talloze keren gebruikte in zijn eigen SF-producties.

avatar van misterkis
Vannacht op Arte (Duits nagesynchroniseerd) gezien. Curieuze film met houterige, filosofische gesprekken voerende, houterige kosmonauten op Venus. Leuke special effects. Venus is best wel sfeervol in beeld gebracht. Was de aanzien zeker waard.