Tom et Lola (1990)

Alternatieve titel: Tom and Lola

Frankrijk

geregisseerd door Bertrand Arthuys
met Neil Stubbs, Melodie Colin en Catherine Frot

De negen jaar oude Tom and Lola (Neil Stubbs en Melodie Colin) worden al hun hele leven onder super hygiënische omstandigheden in quarantaine gehouden en zijn slechts zelden buiten hun klinische plastic omgeving geweest. Er is hun verteld dat ze lijden aan een gevaarlijke afwijking aan hun immuun-systeem en dat ze zullen sterven in een gewone omgeving. Beetje bij beetje beginnen ze het waarheidsgehalte van deze aanname te testen, door midden in de nacht aan het toezicht te ontsnappen. Ze ontdekken dat, in tegenstelling tot wat hun ouders geloven, ze niks mankeren. Op een dag besluiten ze voorgoed weg te lopen.

kappeuter (moderator)
Interessant gegeven.

avatar van Lord Flashheart
Vreemde film, die zich moeilijk laat classifiseren. Als je er toch een etiket op moet plakken, dan zou ik het een surrealistisch drama willen noemen. Het onderwerp op zich is origineel genoeg dat het blijft boeien. De uitvoering is klinisch, zoals het ziekenhuis waar de kinderen verblijven, en ik werd er niet echt door geraakt. Je krijgt maar weinig antwoorden aangerijkt en moet het doen met de beelden. Het einde was echter zó surrealistisch en abrupt, dat je met vragen blijft zitten. Toch ga ik de film niet een tweede keer kijken; daarvoor was het geheel te mager. 3***