Cruel Jaws (1995)

Alternatieve titels: Jaws 5: Cruel Jaws | The Beast | Fauci Crudeli - Cruel Jaws

Italië / Verenigde Staten
Horror

geregisseerd door Bruno Mattei
met Richard Dew, George Barnes Jr. en David Luther

Een grote tijgerhaai, die tot moordmachine is omgevormd door het leger, veroorzaakt grote paniek in Hampton Bay als het beest onschuldige mensen begint te vermoorden. Sea World eigenaar Dag moet nu, samen met zijn dolfijnen, te hulp schieten om nog meer doden te voorkomen.

avatar van Chainsaw
Hoewel Jaws 3-D en Jaws: The Revenge al vele jaren door het slijt worden gehaald, er bestaan wel degelijk slechtere films met moordende kraakbeenvissen in de hoofdrol. Denk maar eens aan die talloze ripoffs. En bij de meest stupide kopieën van de klassieker van Spielberg hoort zonder twijfel Cruel Jaws. Een film die eigenlijk beter bekend is onder de noemer Jaws 5.

Bij goedkope ripoffs als Cruel Jaws zijn er een paar punten die een dergelijke film nog enigszins dragelijk kunnen maken. Ten eerste heb je nietsvermoedende zwemmers en een grote haai; dat móet toch wat vermaak leveren. Meestal wel. Bij Cruel Jaws zien we echter enkel een acteur of actrice spastisch in het water bewegen, terwijl de cameraman de camera wild heen en weer schudt. De haai is nergens te bekennen.

Nu zien we af en toe wel een haai, maar die hoort niet in de film. De slimme makers van Jaws 5 kozen ervoor om beelden van iemand anders te gebruiken. Dus enerzijds zie je een deskundige (inclusief bril en heel fout sportbroekje) op een boot staan en vervolgens flitst er een shot uit Jaws 2, L'Ultimo Squalo of één of andere National Geographic documentaire voorbij. Toch best een prestatie; een film over een haai maken zonder zelf ook maar één shot van een haai te hebben gedraaid.

Laatste hoop voor de film was een portie gezonde zelfspot, maar ook dat is niet aan Cruel Jaws besteed. Maar eerlijk is eerlijk; de film bevat wel humor. Want wie moest er nu niet lachen toen de slimme zeeleeuw de gemene maffiabaas in het water duwde. Hilarisch, toch? Verder draait de film vooral om een irritant klein meisje in een rolstoel, het dolfinarium van haar vader dat dreigt te sluiten en een surfwedstrijd, waar de "acteurs" uiteraard gewoon op het strand staan met een surfboard in hun klauwen. Tel daar de diepgaande dialogen en een prachtige variant op de theme van Star Wars en je hebt Cruel Jaws. Een nieuw hoogtepunt in de wereld van de Jaws ripoffs.

0,5 sterren.

avatar van movie acteurs
Zoooo slecht ! Een beschrijving valt haast niet te geven want dit is gewoon ECHT te slecht .
Beroerd werk met de gestolen montage stukken uit Jaws 1 tm 3 en L'Ultimo Squalo en soort van "National Geographic" achtige stukken. Die ook niet bij elkaar passen en kloppen. Zoals geheel aangeklede mensen die langs een steiger staan. Maar de haai is zo sterk, die kan dat wel gemakkelijk breken. Zo vallen de mensen in het water maar zie je opeens dat ze zwembroeken aan hebben....................
Niet alleen zijn de gestolen montage stukken beroerd, maar ook hoe sommige scene's, herkenbaar uit de Jaws reeks, worden nagebootst .

De windsurf wedstrijd was nog wel de leukste scene. Door het flauwe stompzinnige gebruik van de uiteraard gestolen beelden, maar ook hoe achterlijk veel slachtoffers er tegelijk vallen. Wat betreft het killen gaat dit beest zo snel als een trein. Als hij binnen 1 seconde iemand heeft beetgenomen, dan heeft ie 2 seconden later weer een slachtoffer en zo gaat het maar door. Leuk is het wel. Vooral als er dan ook de domst verzonnen dialogen bij komen. Met als schep er boven op lekker lachwekkend fout acteerwerk.
Vooral bij de mensen die paniekerig in de rondte moeten rennen zag ik toch wat glimlachjes. Perry Pirkanen (acteur uit de beruchte film "Cannibal Holocaust") had na die film dus ook niks meer te doen. De regisseur is bekend van meerdere slechte films.
In een interview heeft hij gezegd dat hij helemaal niet blij is met zijn films. De reden waarom is na deze film al helemaal duidelijk. Ik vraag me af of dit goedkope product geen boete heeft gekregen i.v.m de auteurs rechten van Jaws zelf. Ze kunnen echt niet op tegen een studio als "Universal". Hopelijk een heel grote boete. Ik kan sommige oer slechte films best waarderen. Maar toch heb ik ook wel een bepaalde grens........... en die is hier wel bereikt.
0,5.