Black like Me (1964)

1 stem

geregisseerd door Carl Lerner
met James Whitmore, Sorrell Booke en Will Geer

John Finley Horton is een journalist die erg betrokken is met de problemen betreffende rassendiscriminatie. Om de moeilijkheden waarmee donkere mensen te maken krijgen ook zelf eens te ervaren, besluit Horton een medicijn te nemen wat er voor zorgt dat de kleur van je huid donkerder wordt.

Curieus, nogal onbekend filmpje gebaseerd op ware gebeurtenissen van een journalist die met allerlei medische hulpmiddelen zichzelf zwart liet maken. Dit teneinde via empirisch onderzoek uit te vogelen hoe het is om als zwarte te leven in Zuidelijk USA.

De film heeft 1 immens pijnpunt wat mij betreft en dat is dat je vanaf seconde 1 toch zou moeten zien dat de man niet echt negroïde is.. Er is ook nog zoiets als gezichtsvorm namelijk en hij ziet er gewoon echt uit als een blanke met een heel donkere kleur.

Zijn belevenissen en ontmoetingen met diverse mensen zijn daarentegen toch vrij boeiend en vooral met in het achterhoofd de tijd waarin de film uit kwam en de raciale situatie op dat moment is dit toch wel bijzonder te noemen.