The Secret Scripture (2016)

Alternatieve titel: Tss

Ierland
Drama / Romantiek

geregisseerd door Jim Sheridan
met Rooney Mara, Jack Reynor en Theo James

Roseanne McNulty, een bruisende en levendige schoonheid in haar jeugd, heeft het grootste deel van haar volwassen leven doorgebracht in een psychiatrisch ziekenhuis op het platteland van Ierland. Ze zit er al zo lang dat niemand meer weet waarom ze is opgenomen in het ziekenhuis. Wanneer de nieuwe psychiater Dr. Greene arriveert, krijgt hij een grote belangstelling voor Roseanne.

avatar van Stephan
Fijne trage film met zalige muziek, mooie beelden en een mooi verhaal. Mijn soort film zo op z'n tijd.
Redgrave is als altijd adembenemend. Mara idem.

avatar van blurp194
Ai.

Waar ik echt behoorlijk ondersteboven van raak is de haast perfecte manier waarop Mara en Redgrave de jonge en oude versie van Rose spelen. Dat klopt op de een of andere manier gewoon echt. Sowieso is Redgrave natuurlijk een icoon, een monument van de acteurskunst - knap van Mara dat ze zich daar kennelijk niet door laat intimideren, hoewel het natuurlijk wel wat helpt dat ze geen scenes delen.

Cinematografisch is het ook erg fijn. Mooi plaatjes kijken, en heel erg verzorgd in de details - er valt me niks op dat uit de toon valt, en de locaties zijn ook om van te smullen.

Wat jammer dan toch dat het verhaal van het ene cliche in het andere struikelt, en dat met een flashback structuurtje wat probeert te verbergen. Dat nekt het dan wel voor me.

Matige film over een jonge Ierse vrouw die vanuit Engeland terugkeert naar Ierland tijdens de tweede wereldoorlog. De eerste helft is aan de saaie en trage kant. Ook het verloop is voorspelbaar. De tweede helft (in het psychiatrisch ziekenhuis) is wel iets boeiender. De film ziet er verder wel goed uit Rooney Mara is goed zoals altijd.