Copenhagen (2002)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Howard Davies
met Daniel Craig, Stephen Rea en Francesca Annis

Gaat over de ontmoeting tussen de natuurkundigen Niels Bohr en Werner Heisenberg in 1941 in Kopenhagen. De jonge Heisenberg (Daniel Craig) leidde het Duitse onderzoek naar kernsplitsing, de half-joodse Deen Niels Bohr (Stephen Rea) was de grand old man van de natuurkunde, maar behoorde tot het geallieerde kamp. Wat er in werkelijkheid tussen Heisenberg en Bohr is voorgevallen blijft een raadsel. En ook wat Heisenbergs rol was binnen het Derde Rijk is niet te achterhalen.

Op zich is dit geen slechte film, maar het had toch wat duidelijker verteld kunnen worden.
Het verhaal is mysterieus genoeg op zichzelf dat het door de eindeloze dialoog, die deze film eigenlijk is, niet helemaal duidelijk wordt.
Toch zijn de acteerprestaties van de drie hoofdrolspelers zeer goed, want het moet niet simpel zijn om zulke ellenlange dialogen allemaal te onthouden.
Maar wie hier een actiedrama verwacht stoot op een teleurstelling van jewelste.

avatar van Leo1954
Mooie bijna filosofische benadering wat er gezegd had kunnen zijn in deze historische ontmoeting. Film was meer een toneelstuk. Met uitstekende acteurs. Het bouwt natuurlijk voort op deze ontmoeting, die op zich al zo enorm boeiend en beladen is. Enige kennis van de achtergrond lijkt me dan wel meegenomen.