O Céu de Suely (2006)

Alternatieve titels: Suely in the Sky | Love for Sale

Brazilië

geregisseerd door Karim Aïnouz
met Hermila Guedes, Maria Menezes en Zezita Matos

Als het leven in het kosmopolitische São Paulo haar te duur wordt, keert de mooie 21-jarige Hermila met haar jonge kind terug naar haar arme geboorteplaats Iguatu in het noordoosten van Brazilië, in de veronderstelling dat haar echtgenoot spoedig zal volgen. Als hij ook na lang wachten niet op komt dagen, moet zij haar roze blik op de werkelijkheid bijstellen. Maar Hermila's levenslust, moed en stemmingswisselingen kennen geen grenzen. Hoewel ze op haar geboortegrond op warmte en liefde lijkt te kunnen rekenen, lokt het onbekende geluk in andere oorden. Vastberaden meer van haar leven te maken dan haar beste vriendin, het hoertje Georgina, bedenkt ze een plan om het plattelandsleven te ontsnappen. Onder de naam Suely organiseert ze een loterij waarvan de winnaar een nacht met haar mag doorbrengen.

Mooie film over de teleurstellingen, verlangens en emoties van een jonge Brazialiaanse vrouw, boven al op zoek naar waar geluk. De rol wordt uitstekend vertolkt door Hermelia Guedes die heel goed de wispelturigheden, verdriet tegenover uitbundigheid, onzekerheid tegenover gedeciteerdheid, binnen haar zijn weergeeft.
Er zijn goede beelden van landschappen en de volksgemeenschap waarin de film zich afspeelt.
Een bijrol wordt vertolkt door João Miguel, die ik onlangs nog bezig zag in "Cinema, aspirinas e urubus".

Het trieste verhaal van een in de steek gelaten jonge vrouw, die met haar peuter terugkeert naar haar geboortedorp en daar in een uitzichtloze situatie terecht komt. In haar drang naar een beter leven besluit zij ten einde raad haar lichaam te verloten om zodoende aan geld te komen voor een nieuwe toekomst, zo ver mogelijk verwijderd van haar geboortegrond.

Het trage tempo van de film onderschrijft de troosteloosheid van het bestaan in Iguatu. Heel erg naturel gespeeld door alle personages, die opmerkelijk genoeg allemaal dezelfde naam hebben als de persoon die zij spelen. Indrukwekkende hoofdrol van de fraaigebouwde Hermelia Guedes.