Geu Nom Moksori (2007)

Zuid-Korea
Drama / Thriller

geregisseerd door Jin-pyo Park
met Kyung-gu Sol, Yeong-cheol Kim en Dong-won Kang

Op een dag verdwijnt het zoontje van de beroemde nieuwslezer Han Kyung-bae zonder enig spoor. Al snel belt de kidnapper de moeder van het negenjarige kind en eist $ 100.000,-. De ervaren rechercheur Kim Wook-jung wordt op de zaak gezet en krijgt het beste materieel tot zijn beschikking om de ontvoering zo snel mogelijk te beeindigen. De ontvoerder weet echter steeds uit handen van de politie te blijven en is in staat om de ouders voortdurend telefonisch nieuwe instructies te geven. Wat de ouders tot wanhoop drijft.

kappeuter (moderator)
Verhaal heeft erg veel weg van Kurosawa's High and Low.
Remake?

avatar van J.@.K
Nee. Dit is gebaseerd op een waargebeurd incident begin jaren negentig.

FisherKing
Dat verhaal van Kurosawa is natuurlijk van alle tijden, Shakespeariaans goed

avatar van Bacon
Best aardige film die inderdaad is gebaseerd op een kidnapping uit 1991. Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom deze film tot op heden te meest bezochte film van 2007 is in Korea.

Wat nog de meeste indruk op mij maakte was dat op het einde van de film een geluidsopname was te horen van de echte kidnapper. Inmiddels 16 jaar na dato, is de dader nog niet gevonden.

Raffael77
Wat een matige stemmen voor zo'n goed uitgewerkte film.

Acteer werk is uitmuntend goed en filmwerk is heel diepgaand.
Verhaal is mooi uitgewerkt en erg dramatisch.

Prima film die aan kwam als een mokerslag.... Goede acteer prestaties en mooie lokaties.

Dit is echt een meesterwerk en is voor mij een van de beste Koreaanse films ooit gemaakt.
Acteerprestaties zijn uitmuntend!

Dit is een van de weinige films die van mij een 5* krijgt!

avatar van Priller
Over de ganse lijn viel deze film bij mij best in de smaak. Ik was benieuwd naar de uitwerking van dit thema en vind het allemaal mooi - doch aangrijpend - in beeld gebracht. Vooral de personages van de ouders en hun acteerprestaties vind ik heel sterk.
Enig minpunt, en ook de reden van mijn 3 sterren, is de vertoning van de politie in het begin van de film. Mijns inziens kwamen zij nogal klungelig over. In de tweede helft van de film leek me dit pakken beter ...

avatar van De Knip
Aardige film, maar wat me het meeste stoorde was de vrouw. eerst de politie erbij betrekken en later na de dood van haar zoon een beetje haar man de schuuld geven van alles. Klinkt nogal simpel zoals ik het zeg, maar ik stoorde me de hele film aan de vrouw. Zo ook de politie. De dader zal wel nooit meer opgespprd worden. Triest verhaal :

***1/2

avatar van Movie-Addicted
Ik vond het persoonlijk een beetje een rommelige film. Soms ging alles wat te snel, en erg vaag. Dat het waargebeurd is; ok. Maar het lijkt mij sterk dat de manier waarop de politie agenten zich gedragen, niet volgens West-Europese termen is. Maar goed, daar zijn het ook Koreanen voor (schijnbaar kunnen die wel de politie agenten uitschelden, duwen en trappen) En tevens irriteerde ik mij ook aan sommige personages. Enigste die redelijk acteerde was de vader/nieuwslezer.

(p.s. Kathmandu, meesterwerk? pff...)

*2.5

Movie-Addicted schreef:

(p.s. Kathmandu, meesterwerk? pff...)

*2.5

Jij bent geen fan van de Aziatische cinema dat kun je al opmaken dat jij je irriteert aan bepaalde types in de film. Maar dat zit nu eenmaal in hun cultuur, daar moet je je niet aan irriteren maar daar moet je je bij neerleggen. Als je dat kunt zal je de Aziatische cinema zeker gaan waarderen.
Wees blij dat hun films niet volgens de West-Europese of Amerikaanse normen gaan, dat maakt hun vorm van film maken zo uniek.

En ja, dit is echt een meesterwerk !

avatar van popcorn en cola
De wanhoop van de ouders die dit verschrikkelijke waargebeurde drama hebben moeten ondergaan is op uitstekende wijze in beeld gebracht. Hoewel soms iets langdradig (maar een beetje Koreaanse film duurt nu eenmaal standaard 2 uur), was het een zeer boeiende film tot het einde. En zoals in zoveel Koreaanse films lopen de zaken nu eenmaal anders dan verwacht, dus ook bijzonder.

avatar van Bacon
Het vervolg: Gongbum (2013)

Dit tot een docudrama omgevormde ware verhaal is op zichzelf goed bewerkt en heeft een sterk begin. Echter daarna werd de film voor mij behoorlijk zwakker en ik begon mijn aandacht te verliezen. Het psychologische duel tussen (de stem van) de ontvoerder en de ouders vormde de kern, maar het verhaal miste teveel dramatiek. Debet daaraan waren in ieder geval de zogenaamde komische scènes van het niet bijster capabele politieapparaat. Ook had de film wat ingewikkelder mogen zijn. Wel werd er bijzonder sterk gespeeld.

avatar van mcdaktari
Ook al ben ik wel liefhebber van Koreaanse films, een 5 sterren film vind ik dit bij lange na niet. Het mag dan gebaseerd zijn op een waargebeurde ontvoering maar dat alleen is voor mij niet genoeg. Het acteren is wel in orde zoals in de meeste Koreaanse films. Er zijn genoeg andere Koreaanse films die ik beter vind. Deze was aardig om gezien te hebben, meer ook niet.

lezertje
De kidnapper houdt de ouders letterlijk lang aan het lijntje om de film nog spannend te houden. Ook de eerbiedigheid en dankbaarheid die de ouders tegenover de kidnapper tonen, het zal wel iets van de Aziatische cultuur zijn, komt mij vreemd over. Er zitten jammer genoeg te weinig ontwikkelingen in het verhaal om de film op gang te houden. Echt interessant wordt het pas, als de vader telefonisch het heft in handen gaat nemen, maar dan zijn we al tegen het einde belandt. Want dan nog volgt is een snelle ‘afwikkeling’ die qua tijdspanne niet in verhouding staat tot een opbouw van bijna twee uur.

avatar van hannes64
stinissen schreef:

Gelijk heb je, dit is zo`n film waarin je je echt kan vermaken.
En ook nog waargebeurd, de film pakt je bij de strot.
Er zijn ook sommige opnames van `t telefoongesprek van de echte moordenaar/kidnapper te horen, ook op `t eind.
Echt een hele goeie film, en goed gespeeld van de gehele cast.
Alweer een vette aanrader.