AFR (2007)

Denemarken
Documentaire / Drama

geregisseerd door Morten Hartz Kaplers
met Morten Hartz Kaplers, Pia Kjærsgaard en Anders Fogh Rasmussen

AFR is de ultieme reconstructie van een fictieve politieke moord waarbij de volledige waarheid nooit boven tafel is gekomen en waarover verschillende theorieën de ronde blijven doen. Een jonge anarchist, die een affaire met premier Rasmussen had, is een verdachte. Ook binnen zijn eigen politieke partij ligt Rasmussen onder vuur, zodat de dader net zo goed uit die hoek kan komen. Met behulp van bestaand archiefmateriaal van politieke leiders over de hele wereld is hierover deze onderzoeksdocumentaire in elkaar gezet.

avatar van Redlop
A.F.R zijn de initialen van de premier van Denemarken: Anders Fogh Rasmussen. AFR is een mockumentary over de moord op die premier en de titel moet haast wel een verwijzing naar JFK zijn. De regisseur speelt hoog spel want hij maakt gebruik van beelden en uitspraken van beroemde wereldleiders die hij monteert in een andere contekst.

Ik ben slecht op de hoogte van de Deense politiek en dacht dat AFR door een acteur gespeeld werd, maar de man in kwestie is dus gewoon premier van Denemarken. Dat maakt de film des te controversiëler. Erg interessante en behoorlijk provocerende film die nog stof zal doen opwaaien.

De regisseur heeft zich laten inspireren door de moord op een Duitse bankier die activist was, de moord op Pim Fortuyn en de dood van een vriend van hem die op vrij raadselachtige wijze door de politie om het leven is gebracht.

Viel ook in de prijzen in R'dam. 4*

neo (crew)
De regisseur zei in een interview dat het wel dat provocatie opriep, wat mij nogal logisch lijkt.. Natuurlijk niet zo heftig als de cartoonrel (inclusief de verse deel II), anders was het wel uitgebreid in de media aan bod gekomen. Mocht iemand bronnen hebben waarin gedetailleerd wordt in gegaan op wat AFR teweeg bracht... Ben er wel benieuwd naar.

Ik had van te voren niet gelezen waar ik naar ging kijken, en zo dacht ik dus dat ik naar een heel fascinerende documentaire had zitten kijken, waar het heel opmerkelijk was hoe groot de overeenkomsten eigenlijk waren tussen de moordenaar en de vermoordde. Totdat ik bij de aftiteling las, dat alles fictief en verzonnen was. Eigenlijk wel een afknapper, en ik voel me bijna belazerd. Aan de andere kant was het ook wel erg onlogisch dat direct betrokkenen die zo nabij deze twee mannen hadden gestaan, die bovendien dus ook allebei niet meer leven, dat die betrokkenen op deze manier aan een documentaire zouden hebben meegewerkt en dergelijke uitspraken deden. Maar wel een bijzondere en fascinerende film dus.