Le Prestige de la Mort (2006)

Frankrijk

geregisseerd door Luc Moullet
met Luc Moullet, Antonietta Pizzorno en Claire Bouanich

Een oude filmregisseur die zijn beste tijd heeft gehad. Hij komt met een plan om zijn bekendheid en status nieuw leven in te blazen. Onder het motto 'over de doden niets dan goeds', faket hij zijn eigen dood en neemt de identiteit aan van een dode zwerver. De media hapt inderdaad, maar al gauw zorgt deze wisseling van identiteit voor de nodige complicaties.

Luc Moullet was aanwezig op het iffr voor aanvang van de film. De man vertelde dat hij een andere film wilde maken maar door een laag budget uitkwam bij een script van 15 jaar geleden dat hij had geschreven voor zijn dochter.

Luc, zelf ook acteur in de film weet een droog komische film te maken over faam en dood. Soms zijn de grappen zo flauw en aanstekelijk dat je eigenlijk niet wil lachen maar het gewoon niet kan laten. Dit resulteerde tijdens de film in individueele schaterlagbuien die opzich ook weer een exrta lading gaven aan de film.

4,5 sterren voor een vermakelijke low budget film over serieuze zaken

avatar van titan
Vermakelijk was het soms zeker wel, maar ook heel erg flauw en met een lage grapdichtheid. Een beetje een Europese Woody Allen die Luc Moullet, maar dan zonder neuroses. Een ander verschil met Allen is ook dat Moullet voor geen meter kan acteren. 2* voor de slechtste film die ik tijdens het filmfestival zag.

avatar van gondwana
allen kan toch ook niet acteren...