• 8.258.490 stemmen

Genre: Muziek / Komedie

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Max Nosseck

Met onder meer: Herman Bouber, Aaf Bouber en Johan Elsensohn

IMDb beoordeling: 6,1 (22)

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Releasedatum: 22 oktober 1936

Plot Oranje Hein

Schetsen uit het Jordaanse volksleven rond schoenmaker Oranje Hein (Herman Bouber) en zijn vrouw (Aaf Bouber), en vishandelaar Thijs (Johan Elsensohn), die te vaak naar de fles grijpt. Wanneer Thijs in moeilijkheden zit met zijn vrouw, treedt de schoenmakersfamilie op als bemiddelaar.

image

avatar van boerenpummel

boerenpummel

Werd Nosseck (regisseur van o.a. Dillinger) speciaal voor deze film naar Nederland gehaald? Wel een merkwaardig feit.

avatar van Quentin

Quentin

Nee niet echt, talloze regisseurs ontvluchtten Nazi-Duitsland in de jaren '30, waaronder Nosseck.

avatar van boerenpummel

boerenpummel

Ik zie dat Nosseck afkomstig is uit Polen. Begin jaren '30 maakte hij enkele films in Duitsland. Hij ontvluchtte bij het begin van het derde rijk naar Nederland en maakte hier twee films. Bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog ging hij naar de VS, waar hij een redelijk bekende regisseur werd.

avatar van robertus65

robertus65

Waar het over ging weet ik niet, maar het zag er erg oubollig uit. Wat geroddel hier en daar en af en toe kwam er een dronkelap in beeld.

avatar van matthijs_013

matthijs_013

Leuke sfeer, maar het verhaal is niet al te boeiend. Hoogtepunten zijn de jonge actrices Jeanne Verstraete en Fientje Berghegge.

avatar van Quentin

Quentin

Nu integraal op YouTube gezet door EYE: Oranje Hein (1936) - YouTube.

avatar van Brix

Brix