Nederlands voor Beginners (2007)

Nederland
Komedie / Drama

geregisseerd door Urszula Antoniak
met Emmy Abrahamson, Marcel Hensema en Fama Diop

De Poolse Alina is getrouwd met een Nederlander, woont in een comfortabele blanke buitenwijk en heeft een leuke Nederlandse kennissenkring. Tot haar schrik moet ze een Inburgeringscursus volgen. Wanneer een van haar klasgenoten, de Afrikaanse Lula, bij haar als schoonmaker begint, staat Alina nog veel verrassingen te wachten.

neo (crew)
Hoort deze soms bij een nieuwe reeks Lola films?

kappeuter (moderator)
Jep.
'Op dit moment is de Nieuwe Lola "Nederlands voor Beginners" van regisseur Urszula Antoniak in postproductie.
(Rinkel film)

Nederlandse première : 1 februari 2007- tijdens International Film Festival Rotterdam
Eerste uitzending : nader te bepalen

Erg mager verhaal, geen goede balans tussen komedie en drama en te weinig creatief. Het idee biedt veel meer mogelijkheden. Visueel is het wel allemaal dik in orde en het heeft allemaal wel een fijne sfeer. De Santaolalla-achtige muziek en de mooie hoofdrolspeelster maken veel goed.

avatar van Hannibal
Deze film moet je wel met heel veel korreltjes zout nemen, want ik kan hier geen serieus verhaal van maken.
Helaas is het volgens mij wel de bedoeling van de film om serieus over te komen. (met een vleugje humor)

Die inburgeringscursus was werkelijk te debiel voor woorden. De immigranten in de klas kwamen over als een stel kleuters en de lerares behandelde ze ook zo.
Alsof ze bij een inburgeringscursus de hele dag 'In Holland staat een huis' zitten te zingen. En leuk dat ze het allemaal vinden! Zo leuk zelfs dat ze dit idiote liedje zelfs in de bus vrijwillig inzetten tijdens hun schoolreisje naar een echte molen!

De 'serieuze' kant van het verhaal: De Afrikaanse Lula blijkt geen verblijfsvergunning te hebben en wil de hulp van Alina om toch een stempel op haar groene kaart te kunnen krijgen, ondanks dat haar man onvindbaar is en zijn verschijning op het politiebureau noodzakelijk is voor deze stempel. Waarom uitgerekend de slecht Nederlands sprekende Alina de eer krijgt om Lula uit de brand te helpen is me een raadsel.

De acteerprestaties waren ronduit slecht. De Poolse Alina kwam nog wel leuk over, maar de rest was echt beneden niveau. Marcel Hensema barst in huilen uit, ik vind hem een goed acteur, maar dit was zó slecht, dat een gevoelig en emotioneel moment in de film bij mij uitermate komisch over kwam.

Het enige in de film wat ik leuk vond en wat ook leuk bedoeld was, was dat Lula dacht dat in Nederland het vuilnis over de rand van het balkon op straat gegooid moest worden.

Ik geef toch nog 1,5*
De Zweedse Emmy Abrahamson speelde redelijk overtuigend een Pools verwend nest.

Beste Hannibal,
Na het lezen van jouw stukje vraag ik me toch een aantal zaken af, namelijk:
Heb je ooit gehoord van het woord 'parodie'? Ben je ooit op Inburgeringscursus geweest? Weet je wat voor absurde taferelen zich daar afspelen? Ben je ooit in de Bijlmer geweest? Want in sommige delen van Bijlmer vliegt de vuilnis werkelijk uit de ramen!

avatar van Hannibal
zaza21 schreef:

Beste Hannibal,
Na het lezen van jouw stukje vraag ik me toch een aantal zaken af, namelijk:
Heb je ooit gehoord van het woord 'parodie'?

Ja daar heb ik zeker van gehoord, maar waar is deze film een parodie op? Zoals ik al zei heb ik de indruk dat deze film voornamelijk serieus over wil komen, en als grappige omlijsting worden de immigranten als een stelletje debiele kleuters afgeschilderd. Als dat een parodie is, prima, maar laat het serieuze gedeelte dan ook aub achterwege.

Ik weet niet hoe dat tegenwoordig gaat, maar mijn vrouw heeft een dergelijke opleiding moeten volgen toen ze in 1992 in Nederland kwam wonen. Ik was destijds zelf werkzaam in een asielzoekerscentrum waar deze lessen ook werden gegeven en waar ik ook regelmatig bij aanwezig was. De studenten werden er als volwassen mensen behandeld en er werden geen belachelijke kleuterliedjes gezongen. ("In Holland staat een huis ja ja van je tingele tingela hop sa sa ")
Als ze dat tegenwoordig wel doen dan maak ik me daar ernstig zorgen om.

Regelmatig, en ik ben op meer plaatsen geweest waar de vuilniszakken, koelkasten, oude tv's en meer rotzooi van het balkon werd gegooid. Daarom kon ik daar wel om lachen, omdat de Afrikaanse vrouw dacht dat dat normaal was hier. Dat het veel voorkomt wil natuurlijk niet zeggen dat het gebruikelijk is.

neo (crew)
Quido schreef:
De Santaolalla-achtige muziek

Dat achtige mag je wel weg laten. Ze hebben het meeste kalme gedeelte van 'Igazu' letterlijk flink in de herhaling gegooid, zonder de versnelde tonen oa. Daarbij ze soms nog iets toegevoegd. Kan nergens vinden wie hier voor verantwoordelijk is (voor de rest van de muziek en deze adaptie). Dat is wel jammer met veel Lola's en Telefilms; ze vermelden het 'gewoon' niet.

Ja, het leek me ook eigenlijk al een (vrij) 'letterlijke' weergave, maar ik dacht 'het zal toch niet gewoon hetzelfde zijn' ...