The Brylcreem Boys (1998)

Verenigd Koninkrijk
Oorlog / Romantiek

geregisseerd door Terence Ryan
met Gabriel Byrne, Bill Campbell en Jean Butler

Om zijn neutraliteit in de oorlog te vrijwaren, maakte Ierland in 1941 zowel met Berlijn als Londen een overeenkomst dat elke soldaat of piloot van welk leger dan ook, zou worden geïnterneerd in een kamp tot het einde van de oorlog. Wat de Ieren er vergaten bij te zeggen, was dat ze ze allemaal in hetzelfde kamp zouden opsluiten...

Niet-geslaagde film over een Canadese en Duitse soldaat die strijden om het zelfde meisje ...

*' 1,5 op 5 *'

Beetje merkwaardig oorlogsdrama.
Drama is dan ook te zwaar omschreven want op een enkele scene na wordt het nergens emotioneel.
En dat is gelijk het manco van deze film.
De diepgang ontbreekt.
Het idee is aardig bedacht, duitsers en geallieerden in hetzelfde kamp met de natuurlijk te verwachten onderlinge confrontaties en opstootjes. ( op ware feiten gebaseerd overigens)
Toch komt het allemaal een beetje zoetzappig over.
Op sommige momenten komt het acteerwerk en de actiescenes ( zijn er niet al te veel) een beetje knullig en kneuterig over
Het lijkt eigenlijk een beetje op een lange aflevering van de serie MASH.

Eindconclusie: De film is niet echt vervelend maar meer dan een snel tussendoortje is het ook niet.

Toch een voldoende 3*

avatar van Flipman
Ik wilde hier eigenlijk een heel stuk typen, maar Waku weet het wel erg mooi te zeggen, heel erg conform mijn eigen mening . Mochten mensen mijn reactie dus willen weten; zie hierboven .

avatar van RuudC
Stiekem heel goed eigenlijk. Zet Duitse en Britse (en een Canadees, maar dat was toen ook Brits) in een krijgsgevangenkamp in Ierland, en je krijgt bijzonder leuke situaties. Natuurlijk zit er wel wat prikkeldraad tussen. Hoe kansloos het ook klinkt, het pakt eigenlijk verdomde goed uit. De rivaliteit loopt soms hoog op, maar niet op een onlogische wijze en al helemaal niet clownesk. Sommige soldaten houden zich heel rustig, anderen grijpen elk moment aan om de vijand tegen te zitten. Miles Keogh valt duidelijk in de laatste categorie en zit daarmee wel tegen het vreselijk irritante aan. Andere rollen zijn een stuk luchtiger. Vooral Lewis (gespeeld door een uitmuntende John Gordon Sinclair) steelt de show o.a. met zijn liedje over Hitler en Goering. Zijn rol brengt een zeer leuke komische noot aan de film.

Het is en blijft in de eerste plaats een oorlogsfilm, met op de achtergrond de helaas haast niet weg te denken romantiek. Ook dat zowel de Duitse als de Canadese hoofdrolspeler op hetzelfde meisje uit zijn, is geen verrassing. Gelukkig komt dat deel niet op de voorgrond te staan, maar levert geen onaardig subplot op. De Ieren zelf hadden in de film best een belangrijkere rol mogen spelen. Iemand als kapitein Deegan heeft uitstekende redenen om de pik te hebben op de Engelsen. Er scheelt redelijk wat aan de film, maar tegelijkertijd bevat het best goede scenes. Ik neem de traditionele dansscene. Ontzettend leuk gedaan, waardoor je vergeet dat het budget en de decors eigenlijk vrij karig zijn. Kortom, een onbekend pareltje!