Chaikovskiy (1969)

Alternatieve titels: Tchaikovsky | Tschaikowski | Чайкoвский

Sovjet-Unie

geregisseerd door Igor Talankin, L. Sadikova en Mikhail Tumanishvili
met Innokenti Smoktunovsky, Antonina Shuranova en Kirill Lavrov

Deze biografische film vertelt het verhaal van musicus Pyotr Ilyich Chaikovskiy (1840-1893). De vele hoogtepunten en dieptepunten in zijn leven komen tot uiting in de ballets, opera's, symfonieën en liefdesliederen die hij schrijft. Ook zijn relatie met Madame Natalia von Meck heeft de nodige invloed op de muziekwerken van de geniale componist.

neo (crew)
Was een symbolische, en toch ook wel belangrijke, film voor de stimulering van het steeds verder ontbinden van de entente (bondgenootschappen van de oorlog) en oost en west cultureel te herenigen. En dat vooral dankzij de originele gecomponeerde score van Tiomkin, alsmede zijn arrangementen. Daarnaast was Rodion Schredin ook betrokken.

avatar van Querelle
Moeilijk te beoordelen, omdat dit de historisch betwistbare, Sovjet-vriendelijke versie van Tsjaikovski's leven is, maar het is wel heel ingetogen en sfeervol gemaakt. De film draait vooral om de muziek, die zeer passend door heel de film wordt verweven, en om de getormenteerde persoonlijkheid van Tsjaikovski zelf,
al worden de voornaamste motieven daarvoor volledig omzeild.
Voor de hysterische, bombastische versie waarin Tsjaikovski wel homoseksueel is, moet je bij The Music Lovers van Ken Russell zijn, maar die film vond ik eigenlijk helemaal niet bij de muziek en bij Rusland passen.